Dénes Iván Zoltán (szerk.): Bibó 100. Recepciók, értelmezések, alkalmazási kísérletek - Eszmetörténeti könyvtár 17. (Budapest, 2012)

III. Értelmezések és alkalmazási kísérletek

lószínűleg leginkább a folyamat-teológia keretei között helyezhető el.20 Eltekintünk tehát a melléktéma részletezésétől, és a főtéma elmélyítését igyekszünk az elemzésben nyomon követni. Azt keressük, hogy hogyan folytatja Bibó az Églakók értelmezése során elkezdett gondolatmenetet, mit mond az erőszak, a legtágabb értelemben vett erőszak kihívására ad­ható válaszról, és hogyan kapcsolódik ez a válasz életműve egészéhez? A költő helyzetét, úgy is, mint az erőszak következményét, világo­san érzékelteti, hogy - felnőtt létére - négykézláb áll, s kérdéses, hogy lesz-e ereje lábra állni. Az eredeti kezdőmondat, amit Bibó nem ismer­hetett („Az Isten itt állt a hátam mögött/s én megkerültem érte a világot") érdemben nem módosít az alaphelyzet rögzítésén, viszont jelzi, hogy az ide vezető út részint Isten-keresés is volt, s azt is, hogy a költő nem feltétlenül jó irányban tájékozódott. Ez arra is utalhat, hogy a költő le­vert helyzetét nem csak az az erőszak okozta, amit mások követtek el ellene, hanem az is, amit ő követett el maga ellen (annak az erőszaknak viszont, amit ő követett el másokkal szemben, itt nincs nyoma, de talán túl sokat is kívánnánk tőle, ha ebben a levert helyzetében fogant rövid versben ennek a reflexióját is hallani szeretnénk). József Attila életének közismert tényei, úgy gondolom, megerősítik ezt a rövid diagnózist. A mi kérdésünk most az, hogy, Bibó szerint, hogyan próbált József At­tila szembenézni ezzel a helyzettel. Az elemzés elején rögzíti Bibó: „A vers gondolati tartalma nagyjából világos. Az ember ne viaskod­jék az Istennel, hogy az segítsen rajta, és állandó közbelépésekkel óvja meg őt a különböző bajoktól, fogadja el az ember létezésének alapfeltételeit, azt, hogy az isteni segítség valamiképpen őbenne, magában rejtőzik, neki kell kiverekednie a szabadságot, hogy lábra tudjon állni."21 S ha most átugorjuk az isteni igazságosság és szeretet teológiai reflexió­jával kapcsolatos kitérőt, amit a Bibó által kevésbé érthetőnek nevezett „ahány igazság, annyi szeretet" fordulat hívott elő, akkor megérkezünk 211 A folyamatteológia rövid magyar nyelvű ismertetését lásd Lane, Tony, 2001. 235-237. 21 Bibó István: Három verselemzés, 342. 505

Next