Fedinec Csilla - Vehes Mikola (szerk.): Kárpátalja 1919-2009 történelem, politika, kultúra (Budapest, 2010)

IV. fejezet. Kárpátalja (Kárpátontúli terület) a mai Ukrajnában 1991-2009

528 I IV. fejezet a 21. század első évtizedének végén is érdeklődésre tarthat számot ez az esszékötet. Jól bizonyíthatja maradandó értékét például az a tény is, hogy a kárpátaljai magyar irodalom fiatalabb nemzedékének egyik neves képviselője, Lengyel Tamás - akinek megbízható értékítéletét már sokéves budapesti tapasztalat tudja alátámasztani - 2008-ban Balla D. Károlynál ugyancsak „az értekező műfajt, a szerző esszéit, cikkeit, naplóját” gondolja „a legizgalmasabbnak”. Természetesen Balla D. Károly korábbi könyvei - Álmodj zenét (versek, 1979); Re­­csitativi (versek ukrán fordításban, 1983); Tágulok a világegyetembe (versek, 1984); Valahol tűz van (elbeszélések, kisregény, színmű, 1988); Sorsomhoz szegezve (versek, 1990); Hóban és homokon (válogatott és új versek, 1991)- szintén szerves részét képezik az életműnek. Hiszen eme könyvein keresztüljutott el a szerző „a gátlások és óvatoskodások berlini falának” lerombolásáig, hogy aztán „a tabu oldódása” megengedhesse számára a valósággal történő „önámítás nélküli” szembesülést. Az 1988 óta megjelenő különböző esszék, cikkek gondolatiságát, mely a Kis(ebbségi) magyar skizofréniái összefüggő egésszé szervezi, egy kicsit korábbi, egy 1987-es írásból lehet eredeztetni. A szerző meg­állapítása szerint azért, mert részéről már ekkor, 1987-ben elkezdődött „a nemzetiségi sérelmek nyilvános felvetése”. Különösen nagy hangsúlyt kap e tény, ha tudatosítjuk, hogy a Kis(ebbségi) magyar skizofrénia szerzője ekkor nem csupán „a kárpátaljai magyar irodalom élvonalába került”, hanem irodalomszervezői, lapalapítói, könyvkiadói tevékenységével igen nagy tekintélyre tett szert a kárpátaljai pályatársak szemében. A József Attila Irodalmi Stúdió - majd Al­kotóközösség - társelnökéről, a Hatodik Síp (1989), majd a Pánsíp (1993) című irodalmi, kulturális lapok alapítójáról, a Galéria Kiadó vezetőjéről az 1990-es évek közepére már az egész magyarság tudott. Kapcsolattartási és fordítási tevékenysége révén pedig a kár­pátaljai ukrán irodalom jeles képviselői úgyszintén nagyra értékelték munkásságát. Kovács Vilmos verseinek újrakiadása, Balla László Ikebanájának megjelenése, vala­mint Nagy Zoltán Mihály, Balla D. Károly írói világának és lírájának további gazdago­dása mellett figyelemre méltó eseménye lett Kárpátalja kulturális életének azon verses­könyvek forgalomba kerülése, amelyek Vári Fábián László, Fodor Géza, Füzesi Magda költészetét tették ismertté immár egy szélesebb olvasói réteg előtt is. A könyvek, az iro­dalom iránti érdeklődés ekkor még nem hagyott alá. Csupán azt lehetett érzékelni, hogy a különféle tudományterületek kiadványai nagyobb számban kelnek el, mint az egyes verseskönyvek. Vári Fábián László könyvei - Széphistóriák (1991), Kivont kardok közt (1992) - olyan érdeklődést keltettek, amilyen a több kötettel rendelkezők művei iránt már régen kiala­kult. Bármennyire is jelentős kultúrtörténeti tettnek minősült a Vannak ringó bölcsők (1992) című könyv, mely a kárpátaljai népballadákat tette ismertté, a szerző költészete sokkal nagyobb népszerűséget hozott számára. Egy 2007-es kárpátaljai felmérés szerint a magyar kultúra legismertebb személyiségei - Petőfi Sándor, Munkácsy Mihály, Jókai Mór, Arany János, József Attila, Ady és Kölcsey - között szerepel Vári Fábián László is. És hogy miért ez a nagy elismerés? Talán a közérthető költői nyelv, valamint a költői erő és a magas esztétikai színvonalon megfogalmazott nemzeti közösségi lelkűiét, amely történelmi érzékenységgel párosulva az ütemhangsúlyos verselést követi mindenekelőtt? Valószínűleg igen; ezt erősítheti meg az a tény is, hogy a szerző rövid időn belül az egyik legnépszerűbb költője lett különféle szavalóversenyeknek, sőt Illyés Gyula fejfája előtt

Next