Illés László - József Farkas: Mítosz és utópia. Irodalom- és eszmetörténeti tanulmányok (Budapest, 1995)

Csaplár Ferenc: Kassák Lajos és Kosztolányi Dezső

miért nem lehet komolyan venni vitapartnerének a politikus versek elleni érveit, Ady ideológiáját ő is kiforratlannak tartotta. A regényíró és szerkesztő Babits­osai támadt korábbi konfliktusára, a Halálfiai kritikai értékelésével kapcsolatos afférra még jól emlékezve nagyon is egyetértett a provokáló nézeteivel bátran a nyilvánosság elé lépő Kosztolányival a véleménymondás szabadságának kérdésé­ben. Nem véletlen, hogy épp Kosztolányi vitacikkének ürügyén tette ismét szóvá az igazi irodalomkritika hiányát. A vitába kapcsolódók közül csupán József Attila reflektált a Kassák által elmondottakra. A Kosztolányi értékrendjével és vitamódszerével kapcsolatban elhangzott „nagyrészt kellemetlen igazságok” lényegével egyetértett. Kassák néhány teóriáját azonban „kinyilatkoztatásszerű állításnak” érezte. Szóvá tette azt is, hogy Kassák néhány ponton személyes síkra terelte a vitát.38 A Diktatúra és irodalom című, Válasz és vallomás alcímű kéziratos esszé­tervezetből tudjuk, hogy Kosztolányinak „a támadások kivétel nélkül fájtak”. Különösen az érintette érzékenyen, hogy nemcsak az Adyról vallott nézeteit vették célba, hanem költői munkásságát is, s hogy azt firtatták, ki a jobb költő, ő vagy Ady. Kassákra is megneheztelt. Ezt onnan tudjuk, hogy esszétervezetében az általa becsült írók névsorát összeállítva Kassák nevét előbb leírta, utóbb azonban áthúzta.39 Az Ady-vita után az irodalom és politika kapcsolatának kérdésében tovább távolodtak egymástól. Kassák a Munka-kör élén a politikai agitáció feladatát programszerűen vállaló csoportosulás szellemi vezérévé, szavalókórus-versek, agitációs jelenetek szerzőjévé vált, s a Megnőttek és elindulnak révén újabb tézisregénnyel lépett a nyilvánosság elé. S mintha csak az „írástudói” magatartás Babits és Kosztolányi által értelmezett fölfogása ellen kívánt volna szándékosan véteni, korrajz-regényeinek részleteit a baloldali táborban folyó viták során nézeteinek hirdetésére közvetlenül is fölhasználta.40 Kosztolányi, akit a vitapartnerei által elmondottak nem tudtak megingatni, eljutott - mint Kiss Ferenc találóan írja41 - a „militáns apolitikusságig”. Az 1930 utáni hazai és külföldi politikai események, különösen a Szovjetunióban és Németországban történtek az ő függetlenségigényét látszottak igazolni. Néze­tei 1932-re - Kiss Ferenc kifejezésével élve42 - „manifesztáló alakot” öltöttek, s kirajzolódott „a homo aestheticus és a homo moralis ellentétéből álló mo­dell”, melyben Kosztolányi rabulisztikájának eredményeképp a baloldal „üvöltő 38 József Attila összes művei III. köt. Cikkek, tanulmányok, vázlatok. Sajtó alá rendezte Szabolcsi Miklós. Bp., 1958. 20. 39 Kosztolányi Dezső: Kortársak I. Sajtó alá rendezte és a bevezetőt írta Illyés Gyula. Bp. 1940.288-296. 40 Csapiár Ferenc: I. m. 199-201. 41 Kiss Ferenc: Id. m, 393. 42 Uo., 388. 125

Next