Illés László - József Farkas: Mítosz és utópia. Irodalom- és eszmetörténeti tanulmányok (Budapest, 1995)

Tverdota György: József Attila szocializmusképe

sokba fogni, amelyek a vezérkari tisztek és az alapító atyák elméleti-gyakorlati tevékenységének mérlegelését is szükségessé tehetnék. Az effajta törekvések elől a rendszerváltás következtében elhárultak az aka­dályok, lehetőség nyílt a kérdés elfogulatlan vizsgálatára. Nagyon jó lenne, ha a történelem a régiek helyébe nem állítana új gátakat! Úgy tűnik azonban, hogy a kor ma sem igazán kedvez az árnyalt elemzéseknek. Olyan szellemi légkör­ben, amelyben a „szocialista”, „kommunista”, „marxista” jelzők szitokszószámba mennek, József Attila marxizmushoz való viszonyát a vád-védelem, apológia­­inkrimináció keretein kívül vizsgálni, nem tartozik a legkorszerűbb vállal­kozások közé. A feladat azonban megoldásra vár. A megoldáskeresés szemléleti előföltétele pedig csak az lehet, ha a marxizmust a 19. század derekán kifejlődő, a gondolko­dást és a politikai cselekvést, a társadalmi gyakorlatot, a kulturális tevékenységet hathatósan befolyásoló koreszmének ismerjük el, egyenrangúnak a többi nagy gondolkodási iránnyal. Olyannak, amely sok embert vonzott, sokféle tevékeny­séget, jót és rosszat, színvonalasat és laposat motivált és orientált. Az ilyen értelemben vett szabad vizsgálódás, „marxizálás” nélkül József Attila marxista műveltsége, a szocializmushoz való viszonya nem tisztázható eredményesen. Az itt következő áttekintés csak az előföltevés, a kutatási térkép igényével lép föl. József Attila szocializmusképéről kísérel meg átfogó, ám csupán vázlatos képet nyújtani. * Aki folyamatosan, átfogó módon tud írni vagy beszélni a szocializmusról, vagy - ami ugyanazt jelenti - munkáshallgatóságnak szocialista felfogásban a tár­sadalmi élet valamely problémájáról, jelenségéről előadást tart, annak van szocializmusképe. 1925. március 8-án kelt, Espersit Jánoshoz írott levele a legkorábbi adat, amely egyértelműen bizonyítja, hogy József Attila kialakított egyfajta elképzelést, amellyel baloldali munkásközönség előtt a siker reményében vállalkozhatott föllépésre. „A héten előadást tartottam az alsóvárosi pártszerve­zetben: A technikai kultúra kezdetei címén, s annyira tetszett, hogy meghívtak felsővárosra, ahol most szerdán: Szociális költészet címen tartok előadást.”3 A nyilvános szereplés előzményei, amellyel pártfogója előtt a költő eldicse­kedett, évekkel korábbra nyúlnak vissza: 1923 őszéig, amikor a Kékmadár című folyóiratban megjelent a Lázadó Krisztus című vers; 1924 tavaszáig, amikor a Népszava pártját fogta a vers miatt istengyalázás címén bíróság elé állított fia­talembernek; 1924. május 19-ig, amikor első verse megjelent a szociáldemokrata napilapban - vagy talán még előbbi időpontig. A legkésőbbi adat pedig, amely a költő szocialista világfelfogásáról tudósít, 3 József Attila válogatott levelezése. Bp. 1976. (A továbbiakban: JAVL) 73. 184

Next