Pála Károly (szerk.): Tankönyvháború. Viták a gimnáziumi irodalomoktatás reformjáról a hetvenes-nyolcvanas években - Iráyított irodalom (Budapest, 1991)

Második felvonás. Irodalom II.

fölékesített záróversszaka. Gyulai Pál, Vörösmarty első nagy méltató­­ja nem túlságosan rajongott A vén cigányért; a „nyugatosokat” viszont éppen a huszadik század emberének zaklatott, diszharmonikus lelkivi­lágához közel álló modernség, „szent őrület” bűvölte el a versben. Is­merjük az Ady Léda- vagy magyarságversei körül a költő halála után is évtizedekig dúló harcokat. Tucatjával szaporíthatnám az irodalomtör­téneti példákat. Azok azonban, akikben még él a múlt valóságos, ma is élő és érvényes értékeinek tisztelete, nehezen tudják szó (és szívfájdalom) nélkül elvi­selni, hogy korunk általános kiábrándulása most már az irodalomtörté­neti múlt nagy alkotóit és alkotásait is kikezdi. Méghozzá tudományo­san. Itt volt például az /smégis”-\ita. Nemcsak filozófiailag-logikailag, hanem esztétikai szempontból is elmarasztalódtak nagy költőinknek azok a költeményei (akár a legnagyobbak is), amelyekben a költő kese­rű, pesszimista gondolatok után „mégis”-bizakodással, reménykedéssel — Szerb Antal szavával: „irracionális reménnyel” — fejezi be a ver­set. József Attila Hazámykban a befejező szonett („S mégis, magyarnak számkivetve / lelkem sikoltva megriad — / édes Hazám... fogadj szíved­be... ”), „nemcsak a vers első hat részétől idegen”, nemcsak logikailag következetlen, hanem esztétikailag is. ,A tetőpontról hirtelen zuhan le a vers...: a hetedik szonett első szakaszát mintha nem is József Attila írta volna, szóhasználatát, szóösszetételét figyelve, mintha nem is XX. századi költő írta volna” (Levendel Júlia: Esti kérdés, a Horgas Bélával közösen írt Nyomolvasás című kötetben.) A tanulmány szerint, amely­ből idéztünk, Vörösmarty Gondolatoka könyvtárban című nagy bölcselő költeménye is „megdöbbentően egyenetlen meditáció”. Természetesen! Hiszen ennek a bölcselő ódának a megrázó hitele éppen abban rejlik, hogy a költő nem „kész”, didaktikus megállapításokat „közöl”, hanem — igazi lírikus módjára — vévigvezeti olvasóját saját gyötrelmes gon­dolatrajzásának hullámvölgyein és hullámhegyein, hogy végül diadal­masan fölvezesse a megtalált megoldás eszmei magaslatára. A szerző szerint — a boldog jövő „naiv, már-már giccses csábítása után” — eb­ben a versben is következetlen az optimista „vigaszt” és „reményt” adni szándékoló befejezés. Hát lehetetlen, hogy egy költő — egy ember — pesszimista tépelődésein végül is hitelesen, hihetően felülkerekedjék a 215

Next