Pála Károly (szerk.): Tankönyvháború. Viták a gimnáziumi irodalomoktatás reformjáról a hetvenes-nyolcvanas években - Iráyított irodalom (Budapest, 1991)

Közjáték. A JAK tankönyvvitája (1982)

lett természetesen a kéretlen, de nagyon szívesen látott hozzászólókra is számítunk. E gondolatok jegyében nyitom meg ezt a beszélgetést és adom át a szót a bevezető referátum szerzőjének: Veres Andrásnak. VERES ANDRÁS VITAINDÍTÓJA Az irodalomoktatás megújítása: ábránd vagy lehetőség? (A gimnáziumi reform céljairól, gondjairól) Tisztelt Hallgatóság! Örömmel teszek eleget az írószövetség József Attila Körétől kapott fölkérésnek. Több okból is. Úgy tapasztaltam, hogy irodalmi közvéleményünk kevéssé ismeri en­nek a vállalkozásnak, a gimnáziumi irodalomoktatás reformjának céljait és gondjait. Holott nem kevesebbről — és talán nem is többről — van szó, mint az újabb nemzedékek irodalomképének, irodalomfelfogásának megvál­toztatásáról. [A tájékoztatás — enyhén szólva — nem állt és nem áll a helyzet ma­gaslatán. Fontos fórumok, mint a Népszabadság, a Kritika és részben a Magyar Nemzet, nyilvánvaló elfogultsággal a reform ellenzőinek állás­pontját részesítették előnyben. Az új tanterv és tankönyvek körüli, nemritkán rosszízű vitákban ér­telmiségünk maradandó megosztottsága is érezteti hatását. Nem annyi­ra egyéni meggyőződések, mint inkább hiedelemrendszerek feszülnek egymásnak. Csurka Istvánnak például két mondat ismerete is elegendő volt ah­hoz, hogy a II. osztályos irodalomkönyvet kiutasítsa, kiközösítse a nem­zet tudatából. S korántsem az egyetlen kirívó példa ez.] Vitaindítómban csupán igen vázlatosan mutathatom be a reform tör­ténetét. Néhány fontosabb epizódot idéznék fel, úgy válogatva, hogy egyúttal választ is adjak a József Attila Kör vezetőségének hozzám in­tézett kérdéseire. E kérdések a következők: 1. Miben hoztak újat a reformtankönyvek? 2. Kimutatható-e a tankönyvekben nemzedéki szemlélet? 3. Mi okozta a tankönyvek körül kirobbant vitát? 266

Next