Pála Károly (szerk.): Tankönyvháború. Viták a gimnáziumi irodalomoktatás reformjáról a hetvenes-nyolcvanas években - Iráyított irodalom (Budapest, 1991)

Negyedik felvonás. Irodalom IV.

versben (García Lorca sem „egyéni gondjait és örömeit énekli meg”); mintha bármikor is így lett volna, ha akarta a költő, ha nem, ha egyál­talán méltó volt a költő névre. S ebből következőleg például olyasmit sugall, mintha ma már nem születhetne érvényes élménylíra, vagy mint­ha ez csupán magánlíra volna és lehetne. Az intellektualitásban jelöli meg századunk költészetének egyik specifikumát (nem létezett ilyesmi mindig is?); egy helyütt azonban azt is mondja, hogy a költő a logikát analógiával helyettesíti, mintha az analógia nem logikai művelet volna. Felült a tankönyv bizonyos új keletű divatoknak is; például láthatólag beleszeretett az „önmegszólításos verstípus” fogalmába, s elemzéseiben ez olyan, mint a kályha, csak innen tud elindulni (bár gyaníthatólag ez a verstípus is igen régóta létezik, ha önálló típus egyáltalán). A próbakő kétségkívül József Attila költészete, s ő meg is kapja a kellő mélységet és terjedelmet. Bár itt is vannak zavaró mozzanatok. A tankönyvíró annyira „belejött” az egzisztencialista fogantatású művek elemzésébe, hogy olykor mintha József Attilát is egzisztencialista köl­tőnek akarná átstilizálni (például a Holt vidék „a filozófiai értelemben vett semmit idézi meg”?). Miközben nem rajong marxista szellemben fogant nagy társadalmi verseiért, hajlamos volna vallásos költőt farag­ni József Attilából (csak nem azért, hogy Pilinszky János még méltóbb folytatója lehessen?). Továbbá a versek minuciózus szerkezeti elemzése helyenként leragad a puszta formánál, nem jut el a tartalomhoz; szinte megfeledkezik a költő személyiségéről és a társadalomról, amelyben élt, s ezért képtelen érzékeltetni a költő sorsának szociális rettenetét, úgy­hogy betegségéről nincs mit mondania: egyszerűen idegbeteg volt — és punktum! Létélményét egyébként is egzisztencialisztikusan elontolo­­gizálja, mintha nem is egy konkrét társadalmi létélményről volna szó a költőnél. Szerintem még problematikusabb azonban, ahogy Pilinszky Jánost állítja az 1945 utáni magyar költészet centrumába (még Weöres sem lát­szik a tankönyvben hozzá foghatónak). Mellette nemcsak azok törpül­­nek el, akiket meg sem említ (nem sorolom fel, bár beszédes a lista, s feltűnő, hogy zömmel a marxizmus vonzáskörében alkotó költőkről van szó), hanem elhalványulnak azok is, akiknek külön fejezetet szentel. S nemcsak Nagy László vagy Juhász Ferenc, hanem Illyés Gyula is. Illyés egész monumentális, sokműfajú életműve akkora terjedelmet kap, mint Pilinszky. És Illyésre nem veszteget a tankönyv olyan méltató szavakat, mint Pilinszkyre, „aki a XX. századi magyar nyelvű kultúra egyik legna­442

Next