Pála Károly (szerk.): Tankönyvháború. Viták a gimnáziumi irodalomoktatás reformjáról a hetvenes-nyolcvanas években - Iráyított irodalom (Budapest, 1991)

Előjáték. Viták a tantervről

európai hagyományai” c. téma a következő három művet tartalmaz­za: Shakespeare: Hamlet, Moliére: Tartuffe, Ibsen: Nóra. Az OPI első témájába Vajda János és Madách Imre tartozik. A különböző címek ellenére a MOST 19. sz.-i próza és az OPI 19. sz.-i realizmus feje­zete nagyjából megegyezik, míg a harmadik tervezet hasonló című fejezete jelentős mértékben eltér tőlük. A magyar irodalmi anyagot a MOST Adyval, az OPI Tóth Árpáddal, Juhász Gyulával, Babitscsal és Kosztolányival zárja, míg a MÓDOSÍTÁS Kassákkal (aki a másik két tervben egyáltalán nem szerepel). 2/4 Gimnázium 4. osztály MOST Tanácsköztársaság (2) 2 vh közötti magyar (35) 20. sz.-i világirodalom (20) Mai magyar (16) OPI 2 vh közötti magyar (18) 20. sz. elejének vi­lágirodalma (14) Mai magyar és világ­­irodalom (22) Esztétikai rend­szerezés (20) MÓDOSÍTÁS 2 vh közötti magyar (22) 20. sz. első felének világirodalma (10) 20. sz. második felének magyar és világirodalma (18) Giccs-irodalom (4) Esztétikai rendszerezés (20) Megjegyzés: A negyedik osztályos tantervekben már igen jelentősek az eltérések. A két világháború közötti magyar irodalomra fordított óraszám függ attól, kiket tárgyalnak itt (pl. az OPI összesen két szer­zőt: József Attilát és Radnótit). A mai magyar irodalom tanításában a választás mindegyik tervben a tanárra van bízva, de a kínálatot a tanterv szabályozza. A MÓDOSÍTÁS helyet biztosít (legalább) egy népszerű giccs elemzésének is, mivel készítői úgy gondolták, hogy az esztétikailag jelentéktelen éppúgy magyarázatot igényel, mint az esz­tétikailag jelentős. Az OPI és a MÓDOSÍTÁS egyaránt 20 órát fordít az irodalom megközelítési módjainak, szempontjainak rendszerezé­sére. E fejezet a korábban tanultakra támaszkodik, tehát részben is­métlés, ugyanakkor elméleti szempontból új anyagnak számít (mint a MOST 2. osztályos anyagának első témája esetében). 44

Next