Sárközy Péter: Kiterítenek úgyis. József Attila kései költészete (Budapest, 1996)

„A legenda oda” - József Attila-problémák a tények tükrében

múlott.”166 Sándor Pál, akinek nem kis része volt a József Attila­­ellenes kampány megszervezésében, elismeri, hogy a szakítás végzetes hatással volt a költőre: „József Attila erősen zoon po­­litikon volt. A magány fájt neki, melankolikussá, sőt — később kétségbeesetté tette. ... kizárása után visszavonult a társaságból. Letört ember lett belőle, kereste a magányt, és főleg kerülte régi barátait”.167 József Jolán pedig könyvében, 1940-ben így összegzi a kérdést az elmaradt moszkvai meghívás kapcsán: „Azóta sok­szor hallottam sokféle kimerítő magyarázatát annak, hogy miért mellőzték Attilát ebben az esetben. Elfogadhatók-e utólag ezek vagy sem, ez ma már mit sem jelent. Attila úgy érezte, hogy elá­rulták őt.”168 Valóban senki sem állt mellé, senki sem támogatta az ő moszkvai kiküldését, senki sem cáfolta meg a Sarló és Kala­pács megbélyegző véleményét, és tegyük hozzá, senki sem tartot­ta József Attilát nagy költőnek, sem Moszkvában sem Budapes­ten nem volt fogalma senkinek József Attila jelentőségéről. Gyertyán Ervin szerint a moszkvai meghívás elmaradásakor értette meg a költő, hogy „a kör bezárult, teljessé vált művészi pályája csődje, sem idehaza a mértékadó irodalmi körök, sem a Szovjetunióban és a pártban az illetékesek nem ismerik el köl­tői teljesítménye nagyságát és jelentőségét. Ekkor válik számára pszichikai értelemben is létfontosságúvá a polgári egzisztencia, a havi kétszáz fix, amelyet azonban ekkor a polgári társadalom ép­pen kommunista voltára hivatkozva tagad meg tőle.”169 József Attila ekkor találja magát a „semmi ágán”, visszavonul a világtól, leköltözik Hódmezővásárhelyre nővéréhez és elkezdi halálig tartó szembenézését önmagával. Ekkor kezdődik el az úgynevezett „befeléfordulás”. Ekkor kezdi írni Rapaport dok­tornak önelemző kegyetlen leveleit,170 ekkor kezd önmagával be­szélgetni verseiben. Németh G. Béla mutatott rá az önmegszólí­tó verstípussal foglalkozó remekmívű tanulmányában arra, hogy ekkor kezdődik meg az a folyamat, mely során József Attila kései költészetében az egyes szám második személy egyre inkább első személyt jelent (Légy fegyelmezett.., Tudod, hogy nincs bocsánat, [Karóval jöttél...]) és egyben mindenkihez szólást: („Szállj költe­mény, szólj költemény /mindenkihez külön-külön”).171 József Attila és az illegális kommunista párt kapcsolatát végig­tekintve mindenképpen kimondhatjuk, hogy József Attila költő­ként is, magánemberként is szocialista, ha tetszik, kommunista volt. Ugyanakkor nem fogadta el soha a „pártfegyelmet”, azt, hogy az emberek felszabadítását, egyenlőségét és boldogsághoz való jogát hirdető eszme jegyében egy olyan államszörnyet ültes­88

Next