Széchenyi Ágnes (szerk.): Schöpflin Aladár a Vasárnapi Ujságban 1898-1921 (Budapest, 2018)

Könyvkritikák, íróportrék, nekrológok és publicisztikai írások

gatartásában áll alakjaival és történetével szemben, életfelfogása, tárgyaló módszere Zolát juttatja eszünkbe, de inkább összefoglaló képekkel dolgozik, nem az adatok­nak és dokumentumoknak olyan aprólékos, halmozó bőségével, mint a francia író. Az erkölcsi romlás kelti fel figyelmét, akár az előkelő társadalmi osztályok férfiait és nőit rajzolja, akár az alsóbbak züllését, s végeredményben a gavallér szerelmi morált - vagy jobban mondva immoralitást - mutatja meg a maga következéseiben. Bu­dapest regénye ez a kilencvenes években, nem az egész Budapesté, hanem néhány nevezetes és feltűnő jellemvonásáé, amelyek annak idején annál inkább feltűntek, mert újon fejlődöttek voltak. S a maguk valóságában alighanem ebben a regény­ben kerültek először tárgyalásra. A mai olvasó számára Kóbor e regénye egészen új lehet, még annak is, aki annak idején olvasta; az új kiadásnak tehát megvan az az érdeme is, hogy irodalmunk egy figyelemre méltó alkotását kiemeli a méltatlan feledésből. Az igen szép kiállítású könyvhöz, Haranghy Jenő23 rajzolt szép címlapot. Krúdy Gyula írta Kóbor Tamásról (A Reggel, 1930. december 22. 10.): Kóbor Ta­más, Budapest regényírója Nem limonádé, de a harci szekereket kenegető kulimász sem. Pesti élet: ha akarod úgy mondani, hogy békebeli, ha akarod, tegnapi, amely még előveszi komódjaiból jó vásznait, tartósságra szőtt posztóit, elmúlhatatlan igazságait és igazságtalansá­gait. Ez a Kóbor Tamás irodalma. Kóbor Tamásnál jobban aligha ismeri valaki alaposabban Budapestet. Látta a Sugár út parkettkockáit, a fényűző város kényelmes fogatai részére ki­rakva; és látta az Andrássy út mellékutcáiból is városát, ahol szegény szépleányok a tavaszból csak a szeplőt vagy az elérhetetlen vágyat ismerik. Budapest regényírója. Sokszor leírtuk már róla ezt a foglalkozást, de napjainkban e legaggodalmas[abb], szinte rémülten akadozó városban jólesik megismételni, hogy van egy író, aki en­nek az elfurcsult Pestnek ifjonti, céltudatos, reményteljes életét éppen úgy följe­gyezte, mint két eszlári pőrét, egyiket a vérvádért, másikat a kommunizmusért, 23 Haranghy Jenő (1894-1951), festő, illusztrátor, plakát- és bélyegtervező, 1915 és 1945 között az iparművészeti iskola tanára. Az Országos Magyar Iparművészeti Iskolán és Nagybányán tanult. Rendkívül termékeny alkotó volt. Az alkalmazott grafikai műfajok (plakát, bélyeg, ex libris) mel­lett a művészi sokszorosító eljárásokat (rézkarc, litográfia) is művelte. Legismertebb bélyegtervei az 1923. évi Petőfi-sorozat 40 koronás, valamint az 1927. évi Repülő-sorozat álló alakú címletei voltak. Mintegy 200 könyvhöz készített illusztrációt, illetve borítótervet (Csokonai, Madách, Vörösmarty, Móricz, Kipling, Cooper, La Fontaine és mások műveihez). Tagja volt a KÉVE művészcsoportnak, az Iparművészeti Társulatnak, a MAPE művészegyesületnek. Tanítványait - közéjük tartozott pl. Reich Károly, Márk Tivadar, Gönczi-Gebhardt Tibor, Amerigo Tot, Szántó Piroska - nem korlá­tozta másfajta törekvéseikben. 1935-ben 14 seccót festett a dorogi Munkásotthon, ma József Attila Művelődési Ház színházterme részére, és ugyanebben az évben tervezte meg a Szent József-piébá­­niatemplom üvegablakait, melyek 1936-ban készültek el. 1941-ben a Műcsarnok timpanonjának mozaikját tervezte. 1945 után a komlói filmszínház számára készített falképeket. 1923-ban, 1925- ben és 1943-ban volt gyűjteményes kiállítása. 769

Next