Sziklai László: Megélt esztétika - Alternatívák (Budapest, 2010)

Úton

Megélt esztétika Derrida sokakkal egyetemben vallja, hogy Marx halott, de másoktól eltérően nála ez nem (-csak) azt jelenti, hogy visz­­szajáró kísértet, hanem hogy feladattá lett: „most, hogy Marx halott, s különösen hogy a marxizmus, mint némelyek mond­ják, teljesen felbomlani látszik, lehetséges lesz Marxszal fog­lalkozni anélkül, hogy zavarnák az embert - a marxisták, vagy miért ne, maga Marx, vagyis egy fantom, aki továbbra is beszél."11 A szocializmus bukása után a világszellem állapota unheim­lich, és nem csupán Marx, de Freud is kísértetté vált. Bánfalvi Attila azt állítja, hogy/„Derrida Freud emlegetésével lépten­­nyomon készenlétben tartja Freudot, az ő radikális fenyege­tését és kísértését: Freuddal erősíti Marx kísérteiét, mintha Marx csak Freuddal együtt kísérthetne igazán".12 József Attila tanulmánya a jelenben nem egy hajdani, újra tudatosítandó érdekes irodalomtörténeti esemény, nem lehet csak úgy szólni róla, mint három jelentős gondolkodó esz­méinek sajátos analíziséről, hiszen nem tudományos prob­lémáról van szó, hanem egy új világhelyzet értelmezéséről. Lehet, hogy József Attila irodalmi emlékké vált, ám a mos­tani szellemi világállapotra érvényes az a megállapítás, hogy Marx és Freud aktív, nem szűnő, kísértő jelenléte azt jelenti: nem képesek emlékké válni. Amikor azt kérdezzük, hogy ki volt a tanulmányszerző költő Marxa, akkor természetesen eszünkbe jutnak életrajzi mozaikok, s mellettük az, hogy milyen általában a poészisz és a filozófia viszonya. Felrémlik, hogy már Arisztotelész azon elmélkedett, vajon a történetírás vagy a poészisz áll közelebb a filozófiához, és emlékezünk, hogy az általánost megragadó poészisz mellett döntött. József Attila öntudatos költő. Öntudata költői, számára a legalapvetőbb a nyelv elsajátítása, saját nyelvének meg-11 Jacques Derrida: Marx kísérteiéi, 133. о. 12 Bánfalvi Attila: „Marx és Freud: a kísérteties páros", in: Derrida Marx­­szelleme, Gondolat-Szegedi Lukács Kör, Budapest-Szeged 1997, 131. o. 140

Next