Sziklai László: Megélt esztétika - Alternatívák (Budapest, 2010)

Úton

József Attila marxizmusa lógiai centrumában véleményem szerint annak a kiemelése áll, hogy „»az ember egyéni és faji élete nem különböznek«, maga »az egyén a társadalmi lény«".45 Az hogy a társadalom alapja biológiai konkrétan abban nyer kifejezést, hogy az em­ber közösségi lény (életszükségletévé válik minden másik ember), nemi lény, aki valóságos tudattal rendelkezik és (ön­maga valamint más emberek számára is létező) nyelvet használ. Az ember biológiai és társadalmi meghatározottságát Jó­zsef Attila analogikus azonosságként fogja fel,46 és ez számára teljesen összhangban van a marxi antropológia alaptételével: az emberi lényeg a társadalmi viszonyok összessége. Marx pontokba szedett történelmi materializmusa csak látszólag idézetgyűjtemény, valójában finom érzékkel összegezett kon­cepció és kommentár, amely minden részében és egészében, a lényeget illetően Marx antropológiája. Az összefoglalás pá­ratlan a kor társadalomtudományi, marxista-szocialista iro­dalmában. A Hegel-Marx-Freud-kézirat nem revizionista szöveg,47 és egyetlen helyen található benne kritikai megjegyzés. Miről feledkezett meg Marx? - kérdezi a költő -, „az emberi lényeg­nek melyik valóságos vonása maradt rejtve előtte? Mi az, ami szükség szerint homályba temetkezik az olyan gondolkodó előtt, aki a fejlődő társadalmat termelési eszközeiből, a fej­lődő egyént pedig testi szerveiből akarja megérteni?" Marx megfeledkezik a gyermekről, pedig akár csak a férfi és a nő viszonya, a felnőtt és a gyerek viszonya a „legtermészetesebb viszony". Marx valóban megfeledkezik a felnőtt és a gyermek 45 József Attila: Hegel, Marx, Freud, 105. о. 46 „A máj, a vese, a nemi és általában az összes szervek arra szolgálnak, hogy az egyes lények velük mind egyéni, mind faji életüket újratermeljék A közös, társas életnek ugyanilyen szervei a termelési eszközök. S ahogy a máj, a vese faji szervek, úgy faji szervek a termelési eszközök." - Uo. 106. o. 47 „József Attila számára a marxizmus (ahogy ő azt nem revizionista szán­dékkal értelmezi) érvényes elmélet, amely egy-egy önmagában külön is in­dokolt módon és okból szorul kiegészítésre." - Kiss Endre: „A szodalizmus vélt vagy valóságos tudatalattija (Hendrik de Man és József Attila)", Magyar Filozófiai Szemle, 2003/3., 390. o. 151

Next