Trencsényi Balázs: A politika nyelvei. Eszmetörténeti tanulmányok - Eszmetörténeti könyvtár 6. (Budapest, 2007)

Kora újkori politikai diskurzusok

lünk; majd a pogányé leszen az, aki most miénk."73 „Vetni" és „arat­ni" - e szavak talán nemcsak humanista metaforák, amelyek az evilági cselekvést szimbolizálják, hanem egy szélesebb konnotációs mező egyik elemét jelentik, azaz itt a politikai közösség határain átlépő nemzetfo­galomról van szó. A kör bezárult: az államiság szilárd alapjainak hiányában az államrezon-irodalom központi vonását a „nemzeti" diskurzus pótolja; a nemzet az államiság részben fiktív kontinuitásának hordozójává vá­lik, s a „nemzeti" diskurzus ambivalenciája olyan elméleti pályákat hoz mozgásba, melyek aláássák a nemzeti retorika és a politikai kö­zösség (azaz a nemesség) szokásos azonosítását és kitágítják a foga­lom hatókörét. Ezáltal a nemzeti diskurzus már bízvást vállalkozhat az aktuálisan létező állami fókusz helyén tátongó űr betöltésére (az állam maga is egy integratív viszonyrendszert jelent, amennyiben szabályozza a társadalmi pluralitást). Természetesen a nemzeti keret ilyen felfogása nem a semmiből, vagy éppen bizonyos fogalmak összjátékából született, hanem egy al­kotmányos lehetőség újragondolásáról van szó, amely Zrínyi korában már évszázados múltra tekinthetett vissza. Szűcs Jenő véleménye sze­rint a késő-középkori magyar alkotmányos önértelmezésben is volt egy olyan kulcselem, amely ebbe az irányba mutatott.74 Ez a hagyomány a nemesség communitas-át egyértelműen azonosította a fegyverviselők („bellatores") rendjével, mindazonáltal fenntartotta annak elméleti le­hetőségét, hogy „ultima necessitas" esetén mozgósítsa a parasztságot.75 A Török Áfium egy ilyen „ultima necessitas" nézőpontjából megfo­galmazott cselekvési program, azaz annak az elemzése, hogy miként tehetjük a szükségszerűséget az erény occas/ojává. Az érvelés kerete a „közjó", „közérdek", és a „securitas" fogalmai köré szervezett jelentés­háló. S éppen az egész közösséget létében fenyegető török támadás te­remti meg annak lehetőségét, hogy a nemzet minden magánérdeket és 73 Zrínyi Miklós, 1939. 282. 74 „A nemzet historikuma és a történetszemlélet nemzeti látószöge. Hozzászólás egy vitához", in: Szűcs Jenő, 1984.11-188., különösen 124-135. 75 Ez a klauzula valóban csak különleges esetekre volt érvényes, olyannyira, hogy mindössze két késő-középkori precedens létezik: 1456, Nándorfehérvár védelme és 1514, a törökök ellen hirdetett keresztes hadjárat. Jellemző módon a paraszt­ság mozgósításának ideológiai kerete nem a „nemzet" volt, hanem egy széle­sebb közösség, a „Kereszténység" védelme. 164

Next