Erdélyi László: A magyar lovagkor társadalma és művelődése 1205-1526. A magyar lovagkor nemzetségei 1200-1408 - Zsebkönyvek 10. (Máriabesnyő - Gödöllő, 2013)

A magyar lovagkor társadalma és művelődése - A lovagkor erkölcsi bírálata

lovagrend megalakulása előtt jött létre az első és sokáig egyetlen nyugateurópai lovagrend, a francia Plantagenata-rend, a rekettye­­gallyos címerrel. S ugyanazon időben a magyar lovagság keresztes hadjáratra ment a Szentföldre (1217). Magyar részről ismételten jelentkezett ez a vallásos harciasság I. Károly és I. Nagy Lajos valláspolitikai térítő hadjáratain, Zsigmond nikápolyi hadjáratán (1396), huszita és török háborúiban, Hunyadi János török harcai­ban, különösen az 1443. évi hosszú hadjáraton, az 1444. évi vár­nai hadjáraton szövetségben a keresztény európai államokkal s legkivált Nándorfehérvár diadalmas keresztes megvédésekor (1456). Ezt akarta utánozni az 1514-ik évi keresztes hadjárat is, mely azonban hat heti pesti táborozásával éhínségbe és forrada­lomba, gyászos pusztulásra jutott. A vallásos felbuzdulás önfeláldozó vállalkozásai gazdagon termet­ték a lovagi társadalom erényeit. A vélt és valódi jog sértéseivel szemben nagy volt az érzékenység. Viszont a királyért való har­cok és a népvédő várépítések gazdasági és politikaijai/? kiterjesz­tésére késztették a kir. páncélos vitézeket és a királyi bárókat s e törekvések mohó vagy fokozatos törvénybe iktatása és fékezése, a jobbágyok megadóztatása és szabaddá tétele, úrbérének egyenlő arányosítása, megvédése a hatalmaskodók, tiszti zsarolások el­len: mindez főbb vonásokban megrajzolja a lovagkor erkölcsi ké­pét, mely már nem oly szent, mint aminő a magyar vitéz Kálmán törvényének előszava szerint, szent magyar királyok nevelő ha­tása alatt, de már sokkal több szabad embert nevel a társadalmi és politikai élet egyre többágú útjaira, hol több az alkalom az össze­ütközésekre, de több a kijózanodásra és okulásra is. A magyar lo­vagkori első század erényeit a szent magyar királyleányok és a magyar eredetű remete pálosrend, Nagy Lajos legkedveltebb szer­zetesei jellemzik elég magas fokon úgy, mint a magyar keresz­ténység első századát a szentkirályok. Hogy a nagy fényesség kö­zelében kis társadalmi bűnök is sötét árnyékokként ötlenek sze­münkbe, az egészen természetes. Az Árpád után következett há­romszáz év volt a magyar nemzet gyermekkora, mely Szent István nevelése alá került; aztán következett a magyar lovagkor három 111

Next