Karácsony András: Jogfilozófia és társadalomelmélet (Budapest, 2000)

Előszó

5 ELŐSZÓ E kötet tanulmányaiban egy hosszabb kutatási időszak eredményeit foglaltam össze. Közel másfél évtizede fordult érdeklődésem Niklas Luhmann szociológia­elméleti munkássága felé. Azonban hamar be kellett látnom, hogy az elméleti újításaival jelentős hírnevet szerzett német gondolkodó könyvei, tanulmányai folytonosan átnyúlnak a megszokott diszciplináris határokon, azaz mondandó­jának relevanciája nem korlátozódik az elméleti szociológián belül folyó diskur­zusra. Ez persze tagadhatatlan növelte az elmélet feldolgozásának nehézségeit, hiszen az intellektuális vizsgálódások igen szerteágazó területén kellett követ­nem a luhmanni vizsgálódásokat. Jogszociológiai kutatásaiban jogfilozófiai és társadalomelméleti problémákra reflektált, a szerelem jelentéstanának történeti elemzésében a modernné váló Európa irodalom- és művelődéstörténetében ka­landozott, négy kötetnyi tudásszociológiái tanulmányai nemcsak e tudományte­rület kánonját újították meg, hanem emellett az újkori filozófiatörténetben is el­igazítást adtak. Ezt ismerve nem meglepő, hogy Robert Speamann 1989-ben, Luhmann munkásságát a Hegel-díj átadásakor méltatva, a következőket jegyez­te meg: „Egyedül azok az ismeretek, amelyek lábjegyzeteiben jelennek meg a 17. és 18. századi francia morálfilozófiáról, már önmagukban több filozófiai disszer­tációra való anyagot tartalmaznak. Még a hivatásos filozófusok között sincs mindenki abban a helyzetbe, hogy felvegye a versenyt Luhmann reflexióinak en­gesztelhetetlenségével, fogalmi eszköztárának precíziójával és mélységével". Az említett nehézségek azonban egyúttal ösztönzést is adtak. Ösztönzést ar­ra, hogy bátrabban közlekedjek a diszciplináris határok között. Ennek az ered­ményeként születtek meg e kötet tanulmányai is. S ennyiben nemcsak az a feje­zet, ami konkrétan Luhmann jogfelfogását elemzi, érintett a számomra tanulsá­gos luhmanni intenciókkal, hanem a többi is. Ez az intenció nagyon egyszerűen megfogalmazható, s itt arra a felszólításra kell utalnom, amit Luhmann az általa igen nagyra tartott George Spencer Browntól oly gyakran idézett: „Draw a distinction!". Ez a felszólítás, kitekintve a luhmanni alkalmazás eredményeire is, a következőképp magyarítható: légy fogékony a megkülönböztetések keresésé­re! Ugyanis megfigyelni valamit, azt jelenti, hogy megkülönböztetéseket alkal­mazunk. Luhmanntól persze nemcsak ezt a módszertani útmutatást tanulhatjuk meg, hanem a széleskörű feldolgozás igényét is. Azt, hogy egy-egy téma új el­méleti perspektívába állítása során néha el kell hagyni azt az útvonalat, amit a diszciplína konvenciói jelölnek ki. E könyv témáiban, annak ellenére, hogy a filozófia néhány klasszikusát érinti, a 20. századi magyar gondolkodástörténet egyik legjelentősebb alakjának, Bibó Istvánnak jogfilozófiai elképzeléseit tárgyalja, illetve az európai egységgel kap­

Next