Kovács Ilona: Dilettánsok az irodalomban. Sade márki, Casanova et al. - Irodalom- és művészettörténet (Máriabesnyő - Gödöllő, 2004)

A VESZEDELMES VISZONYOK VILÁGKÉPE ÉS A RENDSZERVÁLTÁS UTÁNI MAGYAR OLVASÓK

Az, hogy egy XVIII. századi regény ennyire hat, elgondolkozta­tó, de talán nyugtalanító is, mert nem kíséri semmilyen erkölcsvé­dõ felháborodás, lázadó vagy bíráló értékelés. Hajlamos vagyok fel­tételezni, hogy a szocialista rendszer teljes felbomlása, és azt kö­vetõen a valóságos és képzelt biztonságérzet eltûnése alapjaiban rengette meg az erkölcsöt. A renyhe diktatúra (vagyis a rendszer utolsó évtizede) alatt mindennek tetejébe olyan édes volt az élet, mintahogy az Talleyrand szerint a Régi Rend végét jellemezhette, 4 és ezek után különösen brutális csapásként hatott a vadkapitaliz­mus uralma. A második évezred végét kísérõ világvége-hangulat csak erõsítette az alapvetõ létbizonytalanság érzését, és érthetõ, hogy a szolidaritás nehezen tud megnyilatkozni ilyen talajon. Sok­kal hitelesebbnek érzik az emberek az olyan világképeket, ahol em­ber embernek farkasa, és a társadalom elszigetelt egyének atomjai­ból áll. A Veszedelmes viszonyokolyan mikrovilágot tár elénk, ahol saját érdekeiken kívül a szereplõk nem törõdnek a többiekkel, még az ap­ró feladatokat teljesítõ statiszták sem, és mindenkit annak függvé­nyében értékelnek, hogy milyen szerepet játszik hozzájuk viszonyít­va. A nemesek világán kívül5a társadalom csak jelzésszerûen, a szolgák és a nemesekhez kapcsolódó rétegek, a klérus és a jogá­szok (Anzelm atya, a gyóntató és Bernard úr, az intézõ) szolgálatai révén van jelen a szövegben, mégis a kinti ellenség elleni védeke­zést jól fordítja át Laclos a regény belsõ ellentéteinek feszültségé­re. Ellenséges közegben, védekezõ reflexeket kialakítva mozognak a hõsök, és így zárt világuk megfelel a Régi Rend nemesi kasztja kifelé-lefelé védekezõ magatartásának. Talán Tourvelné lehetne ki­vétel ez alól a szabály alól, mert õ barátságra nyitott, Rosemonde­néhoz és Valmont-hoz egyaránt bizalommal közeledik, de a törté­net vége, a téboly és a halál nem teszi értelmezhetõvé és a szerel­mi szenvedélytõl függetleníthetõvé a Valmont-hoz és Rosemonde­néhoz fûzõdõ kapcsolatát. Egyébként minden önzetlennek minõsít­hetõ kapcsolat, elsõsorban a barátságok (Danceny – Valmont, Cécile – Merteuilné, Rosemonde-né – Tourvelné) csapdának bizonyulnak, amelyek elõsegítik a rossz fordulatokat. 20 1.qxd 10/5/2004 2:15 PM Page 20

Next