Mezei Balázs: Ezredvégi számvetés. Esszék a vallásról (Máriabesnyő - Gödöllő, 2005)
II. - Erkölcsök gigantomachiája
az 1950-es évek kampányirodalma vetekedhet. Ha léteznek is kiérlelt ítéletű, elfogulatlan hozzáértők, hangjukat elnyomja a politikai indíttatástól túlfűtöttek harci dala, ami mögött ismét nem a szakma szeretete, hanem gyakorta anyagi megfontolások húzódnak meg. Szépirodalmi életünknek e terjedő értékvesztését, immoralitását a magam részéről egyfajta büntetésként értékelem: büntetés azért a mulasztásért, amit a magyar szépirodalom a kommunista despotizmus tevőleges vagy hallgatólagos fenntartásában vállalt. E mulasztás mindannyiunké; de különösen azoké, akik annak idején a rendszer kedvezményezettjei voltak, ma pedig irodalmi fejedelemként élnek távoli városok fényözönében; vagy akár idehaza, vívódó magányban vagy zajos társaságban. Persze, nem könnyű ez az élet; hiszen a lelkiismeret hangja igen erős tud lenni, ami - jó esetben - emelkedettebb szépirodalmi írásművek megszületésével kecsegtet. De e kései művek, ha megszületnek egyáltalán, nem fogják pótolni a magyar irodalom mulasztásait a despotizmus évei alatt; s nem fogják jóvátenni azok vétkét, akik e korszak lehetséges József Attiláit öngyilkosságba, hallgatásba, emigrációba kergették. De van ilyen egyáltalán, létezik „mulasztás” a szépirodalomban? Akkor talán nem, ha irodalmon a tényleges művek értékelésének átmeneti, szubjektív, a kordivatot követő definícióit tekintjük; de akkor igen, ha a szépirodalmat emberi tevékenységként fogjuk föl, mely végeredményben nem választható el a jellemtől, annak erkölcsi minőségétől és az ehhez kapcsolódó követelményekről. Ennek kijelentésével nem kívánok esztétikai vitába bonyolódni; jelenlegi szempontom a magyar társadalom ezredfordulós helyzete, ennek jellemzői, nem az egyes emberi tevékenységek leszűkítetten sajátos szempontjai, hanem a társadalom összállapota szerint. S ez azt mutatja, hogy szoros kapcsolat van a társadalom általános erkölcsi helyzete és szépirodalmának jellemzői között; s a jelen elemzés szempontjából súlyos hiba lenne nem fölfigyelnünk ezen összefüggésekre.26 129