Nagy Ervin: A liberalizmus illúziói. Vitairat a modern liberalizmus ellenében - Filozófia (Máriabesnyő, 2014)

3. A SZABAD PIAC HAZUG HASZNÁRÓL - 3.1. A klasszikus nézetek és az egoista ember

a gazdagságra, egy lóra, a borra, egy pár cipőre is alkalmaz­zák ezt a jelzőt: ekkora semmiség szemükben a jó, ennyire porba süllyedt.” Majd később: „Csak az jó, ami tisztességes. Ami tisz­tességes az feltétlenül jó.” 62 Nincs új a nap alatt! – mondhatjuk e sorokat olvasva. Az utilitaristák legélesebb kritikája az, hogy ők az embert csupán anyagi vágyai mentén szemlélik; hogy nem vesznek tudomást az erkölcs szellemi minőségéről és hogy tagadják a közösség­ből eredő értékeket. Elfeledkeznek arról, hogy valójában előbb a közösség születik meg, majd „alakítja ki” és hagyományozza a következő generációra az egyénen túlmutató normáit. A Se­neca által említett „tisztesség” is csak a barátokkal kapcsolat­ban fogalmazódik meg, ami pedig megint csak közösséget fel­tételez. Hiszen barátság nincs közösség nélkül. Visszatérve a liberalizmus politikafilozófiai elvéhez, mind­ezek alapján kijelenthető, hogy Mandeville, Helvetius, Bentham és Mill nézetei a 19. században gyarapodó európai nagypol­gárság kedvében járnak. A liberalizmus eszménye ezért az akkor élő városlakó polgárok „izmusává” válik, felcicomázva a mo­narchia ellenségképével és a haladásba vetett hittel. A szabad piacról közgazdasági célzattal először Adam Smith ír. Ellentmondásos szerzőről van szó, aki erkölcsi írásaiban mintha homlokegyenest mást vallana, mint közgazdasági-filo­zófiai munkáiban. Az előbbiben a közösségi szolidaritást (sym ­pathy) tartja a fejlődés mozgatórugójának; szemben az utóbbi­val, amelyben az egyén haszonra törő önérdeke tölti be ugyan­ezt a szerepet. Az ellentmondás lehetséges okát talán a művek eltérő születési idejében kereshetjük.63De a mondanivalónk szempontjából mellékes, hisz minket a szabad piac matemati­kája érdekel. Smith szerint az állami hatalom által szabadjára hagyott, versenyalapú gazdasági rendszert az önérdek mozgatja. A sza­bad piac szereplője az egoista ember, motorja pedig az utilita­rizmus. (Amely etikai elméletként ugyan csak később születik meg, de a „haszonra törő lény” antropológiai szempontból már 77 Nagy�Ervi_Illuzio_2014-06-05_noPRESS��2014.06.16.��18:00��Page�77

Next