Nagy Tamás: Josef K. nyomában. Jogról és irodalomról - Irodalom- és művészettörténet 10. (Máriabesnyő - Gödöllő, 2010)

Jegyzetek

ki így White elemzése során. Ehhez képest: én úgy látom, hogy White érvelése lé­nyegét tekintve párhuzamos Robin Westével, csak más absztrakciós szinten vizs­gálja és ragadja meg másfajta „kultúraként” azt, amire West konkrétan Posner munkássága kapcsán és konkrétan Franz Kafka műveiből hoz példákat (teljesen eltérő emberkép, eltérő döntési motivációk, az emberi cselekedetek értékelésé­nek különbségei stb.). Véleményem szerint a „jog és irodalom” kutatások szem­pontjából ugyanakkor mindkét elemzés ott ér véget, ahol talán épp még érdekfe­­szítőbbé válhatna. West kapcsán már korábban utaltam arra a gondolatra, amely szerint hatékonyabb lehetett volna a kritikája, ha a posneri szövegek szenvtelen­­ségében mutatja meg a „kafkai”-t, és úgy gondolom White érvelése pedig sokat nyert volna azzal, ha kitér arra, milyen lenne az irodalom, ha annak fiktív szerep­lői a chicagói iskola nyelvét beszélnék. (Hisz White végső soron a közgazdaság­­tan egyfajta „szuper-nyelv” státuszára igényt tartó autoritativ meta-nyelvével éppen a nyelv „irodalmi szemléletét” állítja szembe, amely - az előzővel ellenke­ző módon - tisztában van önmaga hatókörének a korlátozottságával). A Samsa­­affér avagy egy leleplezés története című szöveg (a jelen kötet utolsó fejezete), még ha nem is helyettesítheti a white-i elemzést, ezt próbálja meg - többek között és legalább részben - demonstrálni. 374 A fenti osztályozásnak megfelelően Ziolkowski olvasata az első kategóriá­ba tartozna, ám ő megkülönbözteti a „jog és irodalom” kutatásoktól a saját elem­zéseit, mondván, hogy ez utóbbiakra sokkal inkább az „irodalom és jog” elneve­zés volna megfelelő. Vö. THEODOR ZIOLKOWSKI: i. m xi-xii. 375 SZILASI LÁSZLÓ: Nyakvers (irodalmilag releváns kontextus-e az angol jog?). In: Miért engedjük át az ácsnak az építkezés örömét. József Attila Kör - Pes­ti Szalon Könyvkiadó, 1994. 57-67. 376 BALASSI BÁLINT: Psalmus L. In: Összes versei, Szép magyar Comoediája és levelezése. Magyar Helikon, Budapest. 1974.159-161. 377 SZILASI LÁSZLÓ: i. m. 66. 378 THEODOR ZIOLKOWSKI: i. m. 214-240., valamint: ‘Franz Kafka: The Trial’. In: Dimensions of the Modern Novels: German Texts and European Contexts. Princeton University Press, Princeton, NJ. 37-67. 379 ROBERT MUSIL: A tulajdonságok nélküli ember I. Európa Könyvkiadó, Budapest. 1977. 751-757. Ford. TANDORI DEZSŐ. (Elsősorban a 111. fejezetről van szó, amelynek címe: „Jogászok nem ismernek félőrülteket”.) 380 A konkrét kérdés, mely Musilt különösen foglalkoztatta, a büntetőjogi fele­lősség és az elmebetegség kapcsolata, illetve a bizottság erre vonatkozó állásfog­lalása volt. 381 Krausról és a Die Fackelről lásd például SZÉLL ZSUZSA: A „zűrzavar rend­bontója”- Karl Kraus. In: A viszonylagosság kihívása. Magvető Könyvkiadó, Bu­dapest. 1982. 182-202. 382 A monarchikus Bécs kultúrájának elemzéséhez (annak minden ambivalen­ciájával együtt) lásd például HERMANN BROCH: Hoffmansthal és kora - Sze-222

Next