Uhrman Iván: Üzenetek Középföldére. Tolkien-tanulmányok - Irodalom- és művészettörténet (Máriabesnyő, 2023)

Egy üzenet Középföldére

már kissé unalmasnak, iskolásnak hatottak. (Noha például Shelley Megszabadított Prométheusa bizonyíthatta, hogy van még ebben a témában fantázia.) Sebaj, hiszen ott voltak az antikvitáson kívül rekedt népek újonnan felfedezett, valódi vagy hamisított mitikus történetei: az Ossian-énekek, az Edda-énekek, a Kalevala... És persze a régi mítoszok profanizálódott változatai, a tündérmesék, melyek gyűjtése, lejegyzése ugyancsak a romantika korában válik általános programmá. Értő költők kezében ezekről is kiderül, mekkora lehető­ségeit rejtik a legalapvetőbb emberi problémák vizsgálatának – elég, ha Vörösmarty Csongor és Tündéjére gondolunk. Nem csoda hát, ha a realizmus zsákutcájából kiutat kereső 20. szá­zadi művészek, írók közül is mind többen nyúltak vissza megint a mí­toszokhoz. Thomas Mann számára is ez jelentette végül a megoldást. Nem csupán a József és testvérei, ez a monumentális, ószövetségi tárgyú tetralógia mutatja, hogy így van. A Doctor Faustus című regény középpontjában is mitikus motívum áll, a Sátánnal kötött szövetség hátborzongató hagyománya. S az indiai mitikus, illetve a középkori keresztény legendás hagyományokból táplálkoznak századunk e leg­nagyobb írójának olyan viszonylag kisebb terjedelmű művei is, mint az Elcserélt fejek, illetve hattyúdala, A kiválasztott. De hivatkozhatunk Bulgakovra is, aki főművében, A Mester és Margaritában a már említett, „Faust és a Sátán”-hagyomány mellett a Jézus-legendát értelmezte újra, Márquezre, akinek regényeiben a latin-amerikai világ heterogén eredetű mitikus elemei kelnek életre, és még hosszan lehetne sorolni. Ám az emberiség mitikus emlékezete századunkra igencsak meg­kopott. Az ősi vallások a Föld túlnyomó részén visszaszorultak; ahol még sikerült eredeti, ősi mítoszokat lejegyezni, azokat az európai ember a maga másféle észjárásával alig képes felfogni. Még a tün­dérmeséket a múlt századig őrző hagyományos agrárközösségek is sorra felbomlanak, s amit meséik közül nem sikerült időben lejegyezni, az mindörökre elveszett... Amit mi ma a mitológiai kézikönyvekből megismerhetünk, az nem más, mint szépirodalmi művekben megőrzött mitikus témák 17

Next