Agárdi Péter: Irodalomról vagy más ily fontos emberi lomról (Budapest, 2013)

Kulturális progresszió és nemzeti hagyomány

5. A Szép Szó szocializmusfelfogása és a Gide—Fej tő-paradoxon Miközben a három és fél évfolyam hasábjain érzékelhetők tematikai és hang­súlyváltások (amiben döntően a jobboldali sajtóirányítás szigorodása és a három szerkesztő kiválása, József Attila halála, Fejtő Ferenc és Ignotus Pál kényszerű emigrációja volt a meghatározó tényező), a „baloldali-szociális” és „a liberális­emberjogi” elkötelezettség - belső vitákban is testet öltő - kettős egysége végig jellemezte a folyóiratot. Az antifasiszta humanizmus, a patriotizmus és a demok­rácia tematizációit a harminchat számon át ez a kettősség konkretizálta, bár­mennyire egyre inkább rákényszerültek is a szerkesztők a „zümmögésre”, a so­rok közötti írásra - ahogy erről Ignotus Pál írt Lukács Györgynek küldött levelében.45 46 Mindazonáltal riasztóan demagógak azok a rágalmak, amelyek a nemzeti és a földkérdéssel szembeni közömbösségben, valamiféle steril kozmo­­politizmusban, értelmiségi belterjességben marasztalták el a folyóiratot. Az sem igaz, hogy a Szép Szóból kilúgozódott volna az osztályharc témája és a baloldali kapitalizmuskritikai hang: ezt a marxista tradíciót nem megtűrtén, hanem ön­érzetesen képviselte — mások mellett és a legmarkánsabban — maga József Atti­la. Hadd utaljak csak a magántulajdon megszüntetését világtörténelmi pers­pektívába állító, 1936. áprilisi Szerkesztői üzenetre,* a lapot is mecénáló Hatvány Bertalannal folytatott vitájára,47 vagy a népies irányzat ideológiai előfeltevései­nek már idézett kritikájára.48 A baloldali és liberális értékrendek ottani és akkori, de máig érvényes közös nevezőjét testesítette meg az a hitvallás, amelyet Fejtő Ferenc 1937 őszi prágai előadása villantott föl csoport-öndefinícióként. Folyóiratunk megalapítására az a közös kívánság ösztönzött - mondta és írta -, hogy a humanizmus, a reform, a liberalizmus és szocializmus eszmé­inek visszaadjuk régi ragyogásukat és tisztaságukat, megfontoljuk egy szin­tézis lehetőségeit, éles harcot folytassunk az ifjabb és idősebb nemzedék op­portunizmusa és defetizmusa ellen, és kritikával illessük az elharapódzó fogalomzavar terjesztőit. Hogy pozitív programunkat is vázoljam néhány mondatban, kívánjuk országunk központi kérdésének, a földkérdésnek ala­pos és megfontolt megoldását, a városi dolgozó munkásság és kispolgárság érdekeinek és jogainak tiszteletben tartását. A földreformmal egy időben szeretnők kül- és belpolitikánk demokratikus reformját, a szomszéd népek­kel való együttműködés megteremtését, társadalompolitikánk korszerű át­alakítását, nem elsietett, de nem is késlekedő haladást a szocializmus irányá-45 Lukács, Harc vagy kapituláció?, i. m., 99—134. 46 JÓZSEF Attila, Szerkesztői üzenet, in József Attila összes művei, III., i. m., 183—186. 4 József Attila, Ázsia lelke. Megjegyzések Hatvány Bertalan könyvéhez, uo., 179—183. 48 József Attila, Van-e szociológiai indokoltsága az új népies iránynak?, uo., 192-193-172

Next