Agárdi Péter: Irodalomról vagy más ily fontos emberi lomról (Budapest, 2013)

József Attila és korunk

(71). Nagyon elgondolkodtató az önzés, az őszinteség, a képmutatás és az önfe­gyelmen alapuló belátás hétköznapi morálja (82); miként a tilalom, a tudás és a bűn modern dialektikájára vonatkozó megfogalmazás (95); és akkor nem is so­rolom föl a szüléinkhez való viszony korántsem csupán pszichoanalitikus vonat­kozásairól (Odipusz-komplexus) valló életigazságokat. A vétek vagy bűn ki­mondása, bevallása, a róla való tudás beismerése az egyik legnagyobb erőpróba az egyén önismerete számára (117—119). Tverdota rehabilitálja az ezt kísérő vagy más gyökerű férfisírást is (136—139), amelynek mértéke és okai a József Attila által nagyon hiányolt „jó szavak”, „bíztató szavak” segítségével enyhíthe­­tők (143). S bármennyire extrém életsors is a költőé, bármennyire bulvártémá­vá lett is betegsége, neurózisa, szorongása és öngyilkossága, az önvesztéstől, a megőrüléstől, a haláltól bizony „mindannyian félünk”, és ezt helyettünk is ki­kiáltja, kizokogja magából a költő. Igenis, ki lehet, sőt ki kell mondani egy iro­dalomtörténeti szakmunkában, pláne ha előadásként született, hogy mindannyiunk által rendkívül intenzíven átélhető ez a szorongás, s a legna­gyobb érdeklődésünkre tarthat számot egy olyan beszéd, amely ilyen hely­zetben hangzik el, akár igaz helyzetről számol be, akár fikciós természetű, akár József Attila az alany, akár egy ismeretlen személy (168). S végül is — írja Tverdota — (Heideggert reflektálva), világnézettől, hittől füg­getlenül (teszem hozzá én) nem vagyunk mindentudóak, nem vagyunk mindenhatóak, ki vagyunk té­ve csábításoknak, kényszereknek, hajlamoknak, vágyaknak, nem láthatjuk be tetteink minden következményét, egyszóval mert végesek vagyunk. És ez nem általában vett végesség, hanem radikális. Akármikor, akárhol, szel­lemünk, testünk, lelkünk bármely pontján ki vagyunk téve a bűnök elkö­vetésének. Kezünk, lábunk, eszünk, hajlamaink szinte belelógnak a bűnök­be. Nem állhatunk jót magunkért (185). Szokatlan, főbekólintó mondatok egy irodalomtörténeti szakmunkában. Nem szaporítom a recepciós olvasatok sorolását, csupán egyetlen élményt ho­zok még szóba, ami akár kiegészítés is lehet Tverdota bűnértelmezéseihez. Nem­csak bemutatja, rendszerezi és értelmezi a költő különböző bűnélményeit, hanem igyekszik rekonstruálni is, hogy mi lehetett a pszichológiai közös nevezője e sok­ágú motívumbokornak, az olykor egymással is polemizáló, de kétségtelenül egyre komorabb képzeteknek, múltat faggató önvádaskodásoknak. Beszélgetve e témákról és József Attiláról, a hozzám legközelebb álló olvasótárs26 vetette föl: talán a kora kisgyermekkorba visszanyúló szeretetlenség, a „nem-szeretettség”, 26 Civilben a feleségem, hivatása szerint pszichológus. 74

Next