Agárdi Péter: Irodalomról vagy más ily fontos emberi lomról (Budapest, 2013)

Kulturális progresszió és nemzeti hagyomány

jelen lévő markánsan osztályharcos vonulatot; a kettős (marxista-liberális) arculat helyett az utóbbi, a polgári liberalizmus dominanciájára teszik a hang­súlyt. A népi mozgalom egyes törekvéseivel folytatott jogos vitát abszolutizál­va egyfajta urbánus-szabadelvű apologetikával övezik a lapot, illetve - ezzel kapcsolatban is — új előjelű historizálással „felszociáldemokratizálják”32 az egy­kor kommunista szoborrá kanonizált költő ideológiai profilját. Ez a több kor­társ utólagos emlékezésében és publicisztikájában meghatározó, az 1980-as évek második felétől a közírásban is megerősödő (bár soha nem koherens) né­zettípus lényegileg eltévelyedésnek minősíti a költő körülbelül három évi „kommunista” pályaszakaszát. Indokolatlanul lefokozza a számos esztétikai ér­téket is tartalmazó „proletárvers”-ciklust, és jórészt elhibázottnak, gondolati merevségnek, illetve a szubjektív-önigazoló bölcseleti útkeresés túlfeszített kí­sérletének hirdeti József Attila „ortodox marxista” szellemiségű tanulmányait, például a Szép Szó hasábjain megjelenteket. Bár e nézet képviselőinek történelmileg igazuk volt a liberális, demokrati­kus értékállító és az antifasiszta szellemű polemikus arculat védelmében, illet­ve rehabilitálásában, minek tagadni: a folyóirat írásaiban és táborában kétség­telenül jelent meg néhány — talán előítéletes — túlzás, a népi írókkal szembeni doktriner, eleve bizalmatlan álláspont is. Leginkább Faragó László, Fejtő Fe­renc, Gáspár Zoltán, Hatvány Lajos, K. Havas Géza, Ignotus Pál és Zsolt Béla némelyik, többnyire okkal indulatos, de esetenként túlreagáló írását hozhat­nám föl példaként. A folyóirat polgári liberális arculatát és a József Attila szociáldemokratasá­­gát túldimenzionáló ideológusi és szakmai vélekedések különösen a rendszer­­váltás körüli években sűrűsödtek össze: az államszocializmus 1989—1990-es bukása mintha igazolni látszott volna minden olyan narratívát, amely a kapi­talizmus liberális felfogását hirdetve a rendszerválságból való egyedüli, már­­már (szintén) teleologikus kiútként a tőkés rendszer rekonstrukcióját (restau­rációját?) és ennyiben „a történelem végét” nevezte meg. Nem részletezem ezt a felfogástípust, és a Szép 5zo-olvasatok ettől ihletett neoliberális-modernizációs historizálásait sem.33 Az inga oda-vissza kileng. Két évtizeddel a hazai rendszerváltozás után új­raéledni látszanak a liberalizmus, a neoliberalizmus jogos és szakszerű bírálatát felülíró, sérelmi típusú jobboldali antiliberális, populista és neonacionalista de­magógiák is. Ezek sajnos új életet leheltek és lehelnek az 1930-as évek népi-32 Garai László - Horváth Ivánnal és Fejtő Ferenccel vitatkozva, de csak részben meg­győzően - használja ezt a szellemes kifejezést: József Attilát „felszociáldemokratázzák”. Elet és Irodalom, 1988. augusztus 12., 4. 33 Részben megtettem ezt a József Attila-centenáriummal foglalkozó munkámban: Agárdi Vétet, József Attila, a közös ihlet. Egy irodalmi centenárium tükre és anatómiája, Buda­pest, Napvilág, 2010. 168

Next