Agárdi Péter: Irodalomról vagy más ily fontos emberi lomról (Budapest, 2013)

József Attila és korunk

mus, az életfilozófia, a marxizmus és XX. századi variációi, az egzisztencializ­mus különböző változatai, a pszichoanalitikus teória, a nemzeti plebejus világ­kép, a freudomarxizmus stb. Roppant izgalmasan elemzi és értelmezi (újra) a József Attila-i szövegekben- történetileg is kibomló - olyan bölcseleti és művészetelméleti fogalmakat, mint az „abszolútum”, „ember”, „eszmélet”, „egzisztencia”, „fogalom”, „gondolko­dás”, „ihlet”, „intuíció”, „művésziség”, „nemlét”, „nemzet”, „önlét”, „szemlélet”, „világ-egész” stb. Ha nem is véglegesen kidolgozott eszmetörténeti periodizálás­­sal, de meggyőzően jelöli ki és nevezi meg a fontosabb bölcseleti súlypontokat az 1927 és 1937 közötti évtized termésében. Az egyik a húszas évek második felének a korai egzisztencializmussal (is) érintkező, alapvetően művészetfilozófiai orientá­ciójú periódusa; másodikként ezt követi a marxista fordulat 1931 elejétől; majd ez az orientáció kiegészül a pszichoanalízis iránti teoretikus érdeklődéssel, s ez lesz — harmadikként — az úgynevezett freudomarxizmus korszaka. Ez utóbbival — sze­rintem — egyidejűleg (paradox módon) társadalomontológiai és gazdaságfilozófiai elmélyülés is együtt jár. Metafizika, materializmus, szabadelvűség és freudizmus részben egymást váltva, részben egyidejűleg ihleti és karakterizálja a költő bölcseleti gondolkodás­­módját és kínál valamiféle kauzális világmagyarázatot, miközben ezt a folyama­tot át- meg átszövik a különböző direkt politikai és közéleti élmények, kísértések és elkötelezettségek, sőt ez utóbbiak olykor „teoretikus igazolást” is keresnek az előbbiekben. József Attila gondolkodói pályáját végig valami abszolútum kere­sése jellemzi, amely egyszerre lelki és teoretikus — hadd tegyem hozzá: világné­zeti - szükséglet a számára, és ezt az abszolútumot (különböző formákban) a köl­tő egyfajta „ellenerőként” is fel akarja vonultatni a saját személyiséget fenyegető „végtelen regresszus”-sal szemben — ahogy ezt Lengyel már 1995-ös program­tanulmányában kifejti. Mégsem az eszmetörténeti ív felrajzolása a fő érdeme Len­gyelnek, hanem az a szívósság és kreativitás, ahogy kimutatja József Attila egyes tételeinek, érveléseinek kapcsolatait és analógiáit olyan gondolkodókkal, mint Arisztotelész, Bartók György, Bergson, Croce, Freud, Jaspers, Halasy-Nagy Jó­zsef, Hegel, Heidegger, Husserl, Kierkegaard, Pauler Ákos, Renan, Schelling stb. Ezek a kapcsolódások és intertextusok persze különneműek és eltérő nagyságren­dűek, de egyidejűségük és egymásutániságuk, sajátos József Attila-i konstruk­ciójuk megannyi új felismerésre késztetik a szerzőt. Lengyel természetesen gondosan és korrektül épít és hivatkozik az addigi esz­me- és kapcsolattörténeti eredményekre, illetve esetenként szembesül is velük. Tverdota György kutatásai után, vele is vitatkozva tud például újat mondani az Ady-vízió művészetelméleti rétegeiről, fenomenológiai vonatkozásairól, jóval át­fogóbb kontextusba helyezve ezt az írást a Kosztolányi provokálta irodalmi, nem­zedéki, kritikaszemléleti, paradigmaváltási eszmecserénél. És nem csak annyi­ban, amennyiben — Tverdotához hasonlóan — a korai költészetbölcselet, az Ihlet és nemzet egyik sűrítményének tekinti. 45

Next