Agárdi Péter: Irodalomról vagy más ily fontos emberi lomról (Budapest, 2013)

József Attila és korunk

Meglehet, sokak számára provokációnak hat, de ki kell mondani: József Attila az Ady-vízió révén a maga kora magyar „nagykritikusa”. Teljesítmé­nye olyan színvonalú és olyan jelentős, mint a 19. század második felében Arany Jánosé volt; a versértés és az elméleti tudás egyesült benne. Az Ady­­vízió önmagában is jelzi, a magyar irodalomkritikai gondolkodás nagy vesz­tesége, hogy József Attilára, mint irodalomkritikusra a magyar irodalmi élet nem számított, s az az elméleti tudással társult mély versértés, amelyet bir­tokolt, mint kritikai potenciál kiaknázatlanul maradt (111). Nem provokáció ez, hanem sok tekintetben releváns értékminősítés, amelyet számos eszmetörténeti kapcsolódás és analógia is hitelesít. Azért mégis enged­tessék meg némi jelleg- (és nem formátum)beli elrajzolásnak minősítenem Len­gyel állítását. Ilyen alapon a Babits-pamflet szintén fölstilizálható, és nem egy további József Attila-i „igazságtalanság” is. Egy tudományos igényű kritikatörténet felől nem az ítéletek maradandósá­­ga, nem a pontos igazságérték, a telitalálatok száma minősíti a kritikust, hanem - az éppen a kritikaíró Arany Jánost elemző és Lengyelhez hasonlóan mentalitás­történeti profilú Dávidházi Péter megfogalmazásában - a normatív értékelés és az értékelő normaképzés egysége.5 Nem szentségtörés talán, ha leírom: József Attila ilyen értelemben nem volt sem par excellence kritikus (még kevésbé „nagykritikus”), sem bölcselő. Függetlenül igazságaitól és tévedéseitől. Számára minden teoretikus keresés, átvétel és újraalkotás, illetve valamennyi irodalomkri­tikai vállalkozás közvetlen önértelmezési funkcióval rendelkezik, legyen szó sze­mélyisége és környezete súlyos konfliktusokkal terhelt viszonyáról vagy a lírai vi­lágalkotás természetéről. Bár természetesen minden filozófiában és kritikai életműben tetten érhető valamiféle latens vagy manifeszt szubjektív indíttatás, érdekeltség és ihlet, a filozófiai, kritikai alkotások és életművek azért alapvetően mégiscsak tudományosan dezantropomorfizáló tudatformaként működnek, elté­rően a művészet, az irodalom lényeg szerinti, „ontológiai” természetű személyi­ségre vonatkoztatottságától. És bár tudom, hogy nincsenek merev határok a tudatformák között - éppen az esszé műfaja erre a legmeggyőzőbb bizonyíték -, magam éppen ebben az önreflexiós-önmagyarázó funkcióban látom József Atti­la teoretikus-gondolkodói produktumának a sajátszerűségét és értékét. Nem szükséges a költőt mentegetni, de nem is kell érett bölcselővé kanonizál­ni: teoretikus prózaírói életműve egy „önzőén” saját magára, alkotásmódjára rá­kérdező és választ kereső egyéniség filozófiai, művészetbölcseleti és politikaelmé­leti reflexióinak az íve és szintéziskísérlete. Nem ezen a szubjektivizmuson kívül, hanem éppen ennek révén kristályosodnak ki maradandó, sőt reveláló — eseten­5 Dávidházi Péter, Hunyt mesterünk. Arany János kritikusi öröksége, Budapest, Argumen­tum, 1992. 46

Next