Agárdi Péter: Irodalomról vagy más ily fontos emberi lomról (Budapest, 2013)

József Attila és korunk

tehetség együtthatója: érett alkotói periódusában — roppant érzékenységével — József Attila szinte valamennyi XX. századi világnézeti-politikai kihívást képes volt fölgyorsulva (részben akár „előre” is) átélni, baloldaliként kihordani és ön­pusztító módon, kritikailag meghaladni, miközben az általa 1937-ben is vallott „tudományos szocializmus” világnézeti keretei között maradt. Méghozzá úgy, hogy a harmincas évek közepén eljusson a liberalizmus értékeit újraintegráló (de a radikális rendszerkritikai attitűdből nem engedő) érett, humanizált, demok­ratikus szocializmusképhez. Aligha indokolt tehát terméketlen vagy pusztán bűnbeeső kitérőnek tekintetni az 1928-1930 körüli (és elemeiben talán később is tetten érhető) „nemzeties”, „narodnyik” közéleti és szociokulturális kötődést. Ugyanakkor eszmetörténetileg és szociálpszichológiaiag is elfogadhatatlan kriti­kátlanul földicsérni és aktualizálni ezt az élménykört, miként erre — olykor József Attilára is hivatkozva — némely régi-új keletű antiliberális, nacionálpopulista, szélsőséges platform a maga őskereső és historizáló igyekezetében kísérletet tett és tesz. Lengyel András három további tanulmánya foglalkozik József Attila mar­xista tájékozódásának egyes gondolattörténeti dokumentumaival: A szocializ­mus bölcseleté című írással, a freudomarxista szemináriumokat vezető Székely Béla és József Attila kapcsolatáról is tanúskodó, Marx szimbolizmusa című, nem­rég előkerült vázlattal, valamint az irodalomtudós Horváth János hatását is tükröző, a költő befogadásszociológiai fogékonyságát fölmutató szövegekkel. Mindhárom briliáns elemzés hosszabb interpretációt és reflexiót igényelne, már csak azért is, mert az egzisztencializmus és a freudizmus mellett a marxizmus is Lengyel gondolkodástörténeti filológiájának izgalmas terepe, rengeteg új fel­ismeréssel, szem- és távlatnyitogató fölvetéssel. Ami a „befogadásszociológiai” témakört illeti: feltűnően számos József Attila-i szöveghely foglalkozik a befo­gadás műteremtő aktusával. Amit az olvasók, illetve a nem olvasók szerepéről fejt ki József Attila, az a befogadás, illetve az életanyag oldaláról - szerintem - mintegy felel a költőnek „az igazi szocialista irodalom” hiányára, valamint a proletariátus érett közösségének ontológiájára vonatkozó — keserű, de — „téves” koncepciójára.8 Ennek a tételének szintén erős az öndefiníciós, identitáskereső, ars poetica jellege. Lengyel A szocializmus mint emberi öntudat (József Attila kísérlete a szocializmus filozófiai újraalapozására) című, először mostani kötetében publikált tanulmá­nya a lényegben meggyőzi olvasóját: bölcseletileg is magasan kvalifikálja a köl­tő 1934 novemberében megjelent „botrányt okozó” tanulmányát, A szocializ-8 Lásd erről Agárdi Péter, József Attila és a szocializmus — művelődéstörténeti meg­közelítésben, in Uő, „...A multat be kell vallani". Nemzeti kultúra — baloldali tradíció, Buda­pest, Argumentum-Lukács Archívum, 2006, 239—264. 52

Next