Agárdi Péter: Irodalomról vagy más ily fontos emberi lomról (Budapest, 2013)

József Attila és korunk

a „nem-szerethetőség” szubjektív érzete lehet az „ősbűn”, amely azután végzete­sen a magára maradás paradox önvádjává mitizálódik. Vagyis az „egyedül voltam sokáig”, a „Magad vagy, mondták: bár velük / voltam volna én boldogan” lelki konstrukciója, illetve az ebből fakadó monumentális szeretetéhség az az alapél­mény, amely ihleti és integrálja a bűnmotívumokat. Tverdota természetesen többször is ír erről a magánytudatról, de én nála még közvetlenebbül összekap­csolnám József Attila folyamatosan büntetett, eredendő, de mégsem-volt­­bűnének tragikus önítéletével. Fölzaklató tudományos könyv Tverdotáé. Ez a minősítés komolykodó aka­démiai világunkban lehet akár szakmai blaszfémia, vagy — mégiscsak líráról lévén szó — oximoron. József Attila költészete és élete, kései tragikus élmény­köre, hiperbolikus szorongása, bűnkomplexusa, apokalipszistudata olyan uni­verzum, amelyben a XXI. századi ember is folyamatosan és közvetlenül önma­gára ismer. Függetlenül attól, hogy hiszünk-e az eredendő bűn teológiai értelmezésében, elfogadjuk-e Freud ősbűnteóriáját, azonosulunk-e Heidegger világképével: ennek az univerzumnak a szakszerű csillagvizsgálata modern parainézisként is szemlélhető. Tverdota empátiával humanizált tudományos elemzését olvasva „meglett emberré” nevelő tükörbe nézünk. A vulgarizáló és átpolitizáló olvasat, a folklorizáló széténeklés, a kultikus ér­telmezés és kisajátítás, ami miatt az írásom elején idézett Lengyel András ag­gódik, József Attila kapcsán sajnos reális veszély. Már csak ezért sem lehet ele­get hangoztatni, hogy mégiscsak az eredeti esztétikai mű, a teljes értékű szöveg az elsődleges, továbbá hogy a tudomány és a filológia illetékessége szintén megmarad, sőt erősödnie kell. Hiszen jobban értjük általa a hétköznapok Jó­zsef Attiláját és a sokszólamú recepciót is. Ebben persze segít, ha egy-egy értel­mező olykor maga is szerepet vállal a „kultúrharc” föloldásában, pontosabban a közpolitikái demagógia kritikájában. Sokak mellett Tverdota is közéjük tar­tozik: tudós létére nem finnyáskodott publicisztikai műfajban” is letenni vok­­sát a József Attila-életmű modern nemzeti érvényessége és a költő szobrának kitelepítése ellen. József Attila szobra „Parlament-mellett-ülésének” művészet­szemléleti, sőt művelődéspolitikai konnotációját is kibontja Tverdota, és ezál­tal a magyar lírának a kor nagy kérdéseiben is állást foglaló, esztétikailag hite­les vonulata, adott esetben a politikai költészet mellett érvel. (Természetesen nem esik bele a „fővonalról” szóló, kirekesztővé vulgarizálódott államszocialista irodalomtörténeti kánon rehabilitálásának hibájába.) A Tverdota könyvében földolgozott motívum sorsrajzát meghosszabbítva hozzáteszem: ha valami valóban bűn, akkor József Attila szobrának kitelepíté­se elementáris kultúrpolitikai bűn (lenne). Tetejébe mekkora paradoxon: az öt­let éppen azon politikusok fejéből pattanhatott ki, és olyanok állnak ki mellet-Tverdota György: Meddig hallgat a mély?, Élet és Irodalom, 2011. november 11., 6. 75

Next