Agárdi Péter: Irodalomról vagy más ily fontos emberi lomról (Budapest, 2013)

József Attila és korunk

A József Attila-centenárium komplex írott és digitális szöveghagyományát földolgozó könyvemben13 kísérletet tettem e tradíció egyes rétegeinek külön­­külön elemzésére és egymásra vonatkoztatására. Nincs még egy költőnk, akinél ilyen gazdag lenne 1. a tudományos-szakmai olvasat, 2. az oktatási-közművelő­dési jelenlét, 3. a hétköznapi közbeszéd metszete, a folklorizálódás, a szlogenese­­dés és a blogosodás jelensége, 4. a kultikus beszédmód sokoldalúsága, 5. a kreatív művészi ihletés és újraírás szenvedélye, az intertextualitás vonzereje és 6. végül, de nem utolsósorban az ideológiai-politikai diskurzus intenzitása. József Attila ver­sei egy részének szókészlete, metaforakincse évtizedek óta a magyar köznyelv szerves részévé vált, oeuvre-je szinte profán biblia, olyannyira, hogy toposzainak használói gyakran nem is tudják: József Attila költői nyelvén beszélnek. A ma­gyar közéleti diskurzus vitáit olykor egyenesen a költőtől vett idézetekkel vívják meg a politikai hivatás felkent, önjelölt és illetékes szereplői - ami persze koránt­sem tesz jót a költői életműnek, és főleg nem esztétikai értéke hiteles megbecsülé­sének. Mindazonáltal — nagyobb művelődéstörténeti távlatból — nemcsak szimp­tomatikus, hanem örömteli jelenség és végső soron kulturálisan is termékenyítő József Attila „szerethetősége”,14 szövegkorpuszának nyitottsága és elevensége, kü­lönösen annak tükrében, hogy a szellemi közállapotok ez idő tájt - enyhén szólva - nem emelkedő, nem éppen javuló tendenciát mutatnak. József Attila kultusza, verskészletének profanizálódása és képkincse kon­­notációs övezetének állandó frissülése kétarcú, ellentmondásos kulturális tér­ben él és hat.15 Egyfelől tanúi, aktorai és objektumai vagyunk egy globális táv­13 Lásd 11. sz. jegyzet. 14 A Mindentudás Egyeteme Klub, 2006. május 26-ai kerekasztal-beszélgetés. Részt­vevők: Bókay Antal, Tverdota György, Veres András; vitavezető: Rényi András, www.­­origo.hu/mindentudasegyeteme/eloadasok.html. 15 Lásd erről Vitányi Iván, A magyar kultúra esélyei. Kultúra, életmód, társadalom, Buda­pest, MTA Társadalomkutató Központ, [2007] 2006; Glatz Ferenc—Marosi Ernő—Szabó B. István szerk., Kultúra, Magyar tudománytár 6. kötet, Budapest, MTA Társadalomkutató Központ—Kossuth Kiadó, 2006; Balázs Géza-BÓDi Zoltán szerk., Az internetkorszak kommunikációja, Budapest, Gondolat-Infonia, 2005; Ormos Mária, A kul­túránkról. Tanulás - oktatás - siker, Elet és Irodalom, 2007. október 5., 5. és 12; UŐ, Dip­lomás analfabéták. Lampé Ágnes interjúja a magára hagyott ifjúságról, 168 Óra, 2007. október 4., 14-15; Agárdi Péter, Magyar kultúra és média a XXL század elején, Pécs, PTE FEEK, 2005; UŐ, A mai magyar média néhány jelensége és fejlődési irányai, Tudásmenedzs­ment VII (2006. október), 2. szám, 32—39; UŐ, Műveltségi modellek és kultúraváltások a két századelőn (1907-2007), Egyenlítő, 2008/4, 36-42. és 2008/5, 43—45; Balázs Gézá­id. Varga Gyula szerk., Ikonikus fordulat a kultúrában, Budapest, Eger, Magyar Szemiotikái Társaság-Líceum Kiadó, 2009, és AntalÓCZY Tímea-FÜSTÖS László-HANKISS Elemér szerk., {Vészjelzések a kultúráról. Jelentés a magyar kultúra állapotáról, Budapest, [2009], MTA Politikai Tudományok Intézete; Koltay Tibor, Médiaműveltség, média-írástudás, digitális­82

Next