Agárdi Péter: Irodalomról vagy más ily fontos emberi lomról (Budapest, 2013)

József Attila és korunk

Ami a legfrissebb, 2011-es, kifejezetten irodalom- és eszmetörténeti, poétikai jellegű kutatásokat illeti: súlyos veszteség két kreatív és tekintélyes József Attila­­kutató (Gyertyán Ervin és Stoll Béla) halála, de számos fiatal tűnt fel egyéni vagy kollektív munkájával. A tapasztaltak, Tverdota György, Veres András, N. Hor­váth Béla, Lengyel András, Bókay Antal s mások — szembemenve a mainstream beszédmóddal - több ízben „időszerűtlen témák”, mindenekelőtt József Attila és a marxizmus, a munkásmozgalom viszonyát érintő új fölfedezésekkel és értelme­zésekkel is előrukkoltak (olykor egymással is vitázva), amelyek egy része már publikus, másik fele szakmai vitafórumokon hangzott el.24 Szolláth Dávid komp­lex diskurzuselméleti és szociálantropológiai megközelítésből vitte analízisbe a költő munkásmozgalmi líráját;25 a szintén fiatal nyelvész-matematikus, Mártonfi Attila pedig József Attila-szótár készítésébe fogott. Tverdota György irányításá­val, több kutató bevonásával megindultak a költő 1930 utáni - számos roppant izgalmas, sőt kényes kérdést fölvető — prózai írásai kritikai kiadásának előkészü­letei. Mindenesetre 2010—2011-ben a József Attila-recepció és -kultusz jelensé­gei, illetve a tudományos értelmezési ajánlatok nem valamiféle egyetlen, kötele­ző, hivatalos, kanonizálandó József Attila-élmény és -olvasás „szobrát” betonozták, hanem az örvendetesen plurális és gazdag olvasat bizonyítékai. Még akkor is, ha ebbe durván beleszólt a budapesti szobor kitelepítésének terve. Botrány és emlékezetpolitika Talán nem hat blaszfémiának: a szobor körüli vihar jót tett József Attilának és a magyar kultúrának. A kitelepítési szándék, ami talán áthelyezéssé szelídül, s a mögötte rejlő okok, illetve a nyilvánosságnak szánt indoklás egyaránt kul­túraellenesek, de éppen ez a karakterük hatott és hat bumerángeffektusként, s gerjesztett soha nem látott szakmai és civil szolidaritást a költő, valamint a hiteles nemzeti emlékezet és a történelmi folytonosságtudat mellett. Mert valójában erről, pontosabban ennek megtöréséről szól az a hatalmi kezdemé­nyezés, hogy a Kossuth tér „1944 előtti képzőművészeti arculatának helyreállí­tása” céljából, városesztétikai, térrendezési indokkal vinnék el József Attila, Károlyi Mihály és Kossuth Lajos szobrát, és másokat állítanának helyükbe: Andrássy Gyuláét, Tisza Istvánét és egy régebbi - jelenleg Dombóváron álló - Kossuth-monumentumot. 24 Nem akarom agyonterhelni ezt a cikket 2011-es publikációik és előadásaik bibliog­ráfiai számbavételével. 25 Szolláth Dávid, A kommunista aszkétizmus esztétikája, Budapest, Balassi, 2011; UŐ, A Külvárosi éj szociáldemokrata közköltészeti kontextusai, Előadás „A baloldaliság jelen­tései a két világháború között: önképek, kultúrák, értékelések” című, a Politikatörténeti Intézetben 2011. december 5-én rendezett konferencián. 94

Next