Baán István: A XIV-XVI. századi magyar történelem bizánci és kora újkori görög nyelvű forrásai (Budapest, 2013)

XXIX. Dukas

XXIX. DUKAS - DUCAS Keresztnevét nem ismerjük, de ha figyelembe vesszük, hogy a bizánci hagyomány szerint az unoka az apai nagyapa nevét örökölte, akkor valószínűleg Michaélnek hív­ták. A nagyapa, Michaél Dukas Kantakuzénos János híve volt, akit Szavojai Anna és Alexios Apokaukos régenssége idején bebörtönöztek, de 1345-ben az Apokaukos meggyilkolását követő mészárlás elől el tudott menekülni Isa Bey aydini (ephesosi) török emírhez. A történetíró Dukas 1400 táján születhetett, és Kis-Ázsiában nőhe­tett fel. Halálát 1470-re tehetjük. 1421-ben már Giovanni Adorno genovai podesta titkáraként működik, diplomáciai leveleket fogalmaz. Phókaia és Lesbos környékén éli le élete legnagyobb részét, Nea Phókaiában van egy háza. 1452-ben Didymo­­teichosban tartózkodik, onnan figyeli, hogyan készülődik II. Mehmed megostromol­ni Konstantinápolyt. Közvetlenül a város eleste után odalátogat, és közvetlen értesü­léseket szerezhet arról, hogyan is zajlott le az ostrom és milyen következményekkel járt. Az 50-es években a lesbosi Gattilusiók szolgálatában számos diplomáciai külde­tést hajt végre, melyek között néhány kellemetlen is akadt. 1455-ben Mitylénében kellett fogadnia ura nevében egy török tengernagyot, majd ugyanazon év augusztusá­ban Adrianupolisban a szultánnak átadnia a lesbosi és lémnosi adót. A szultán dur­ván értésére adta, hogy ha ura, a nemrég elhunyt Dorino Gattilusio helyébe lépő fia, Domenico azt akarja, hogy a Porta elismerje, személyesen kell az uralkodó elé járul­nia. 1456-ban Dukas elkísérte Domenicót Konstantinápolyba, hogy átnyújthassa a kért adót. További sorsáról semmit sem tudunk. Történeti munkája egyetlen kéziratban maradt ránk, melynek első és utolsó lapja hiányzik, ezért címét sem ismerjük. Az utolsó esemény, melyet tárgyal, Lesbos szige­tének 1462-ben bekövetkezett török hódoltatása. Kérdéses, hogy művét Konstantinápoly 1453-as elestének hatására kezdte-e el írni, vagy már korábban, az azonban biztos, hogy az 1450-es években alkotta meg, és egyes jelek szerint még Lesbos török uralomra való jutása előtt, csak a befejezés tehető 1462 utánra. Dukas az első fejezetben rövid genealógiai áttekintést ad Adámtól egészen a Palaiologos-dinasztiabeli császárokig, majd vázolja a török uralom terjeszkedését a rigómezei csatával bezárólag. 1341-től kezdi részletesen tárgyalni a bizánciak és törö­kök történelmét, amikor is III. Andronikos halála után özvegye, Szavojai Anna és Kantakuzénos János válnak az események fő irányítóivá. Szemléletesen ábrázolja Dukas a hanyatló Bizánc egy évszázados küzdelmét a mindinkább feltörekvő oszmán hatalommal és a birodalom nehézségeit kihasználó itáliai kereskedőállamokkal. Tudatában van annak, hogy végül is Bizáncnak el kell buknia, de gondolatban sem áll a törökök pártjára: számára mindig a konstantinápolyi trón keresztény uralkodója a császár, a szultán csak „zsarnok”, azaz bitorló: ahogy a Palaiologosoknak, úgy az osz­mán uralkodóknak is egykor le kell tűnniük a történelem színpadáról. Isten bünteté­seként értékeli a birodalom bukását, amely számtalan bűneikért sújtja a görögöket. Politikai és vallási téren az uniót támogatja, de nem fanatikus. 329

Next