Bakó Endre: Kiss Tamás - Kortársaink (Budapest, 1992)

Az esszéíró és kritikus

költőivé formáló képességét, bámulatos eredetiségét, látásmódját, a zárkózottságból következő cinizmusát, a gúnyra való hajlandóságát, biblikus és keleti műveltségét, a realitás és a transzcendens iránti egyidejű fogékonyságát. A puritán Kiss Tamásnak feltűnt Weöres sze­repjátszó kedve, próteuszi hajlama: „Stíluskészsége bámulatos, megle­pően eredeti az önvizsgálatban... Én úgy gondolom, hogy Weöres Sándor első kötete egy remekbe foglalt prológus akar lenni, melynek minden strófája várja a maga nagyszerű továbbszövését.” Érdeklődésének horizontjába kezdetben Arany János, Tompa Mi­hály, Ady Endre, Nadányi Zoltán, Szabó Pál, Sinka István is bele­tartozott még az említetteken kívül, később József Attila, Veres Péter, Darvas József, Németh László munkássága vonzza folyamatosan, nem beszélve természetesen kortársairól, barátairól, Takáts Gyuláról, Jékely Zoltánról. Két megunhatatlan példaképe azonban Csokonai és Móricz Zsigmond lett, róluk s több debreceni illetőségű elődjéről, kortársáról szakadatlanul írta cikkeit. Imponálóan gazdag munkásságának csak kisebb hányada került kötetbe, a többi töredező újsághasábok és sárgu­ló folyóiratoldalak papírsírjába van zárva. Első esztétikai-kritikai kötete, A lírai mű megközelítése61 tíz vers­elemzést foglal magába, Balassi, Csokonai, Petőfi, Arany, Ady, Babits, Tóth Árpád, Kosztolányi, József Attila és Juhász Ferenc egy-egy versét. A könyvecske elsősorban a középiskolai tanároknak és diá­koknak kívánt segítséget nyújtani a verselemzéshez, egyáltalán az iro­dalom igényesebb, öntörvényű szemléletéhez, de a szerző versérzé­kenysége, esztétikai elemző-szintetizáló képessége s nem utolsó sorban korszerű irodalomértékelése folytán túlnőtt a tanügyi-pedagógiai érvé­nyesség keretén, s a magyar kritikai irodalom eseményévé vált, amit a gyorsan kibocsátott második kiadás mindennél jobban bizonyít. A kisalakú, mindössze 157 oldalas kiadvány történelmi jelentősége az, hogy hadat üzent a sematikus verselemző szempontrendszernek, ame­lyen, sajnos, diákok tízezrei voltak kénytelenek felnőni. A magyar középiskolában ugyanis vagy két évtizeden át kizárólag a tartalmi megközelítés, az úgynevezett „eszmei mondanivaló” számonkérésének erőltetése, tehát a politikai mérlegelés jelentette a verselemzést. Kiss Tamás ezzel szemben a nyelvi és tartalmi elemek szinkronját, össze­105

Next