Bakó Endre: Kiss Tamás - Kortársaink (Budapest, 1992)

Az esszéíró és kritikus

cig. Az elemzés több, mint szövegmagyarázat, mert a vers egészére tekintettel van, nem egy-egy összefüggést, utalást, nevet világít meg (olykor nem ártana olyan fordulatokat, mint „Eb ura fakó, Ugocsa non coronat” érthetővé tenni), hanem a mélyebb összefüggéseket tudato­sítja. Balassi Borivóknak való című versében azt tartja fontosnak, hogy „hol termett, honnan magasodott fel”. Lendületesen bizonyítja, hogy Balassi verse „a természetélmény első magyar megszólalása”, ugyanakkor a költő élménykincsét a humanista latin, olasz, német, lengyel, török, horvát stb. hatások is gazdagították. Főleg az össze­hasonlítások, kultúrtörténeti utalások közben - amint ezt Boros Dezső is megfigyelte63 - számos olyan fogalmat használ (csak ebben a tanul­mányban: az olasz Cinquecento madonnás vagy a Loire menti kastélyok faunos tája, illetve: a Góngora nyomán szétáradó kultizmus, az euptuiz­­mus cikomyás bombasztossága stb.), melyek kétségkívül meghaladják a diák, de még az átlagos tanár felkészültségét is. Ezt azonban tekintsük pedagógiai-módszertani szeplőnek s ne irodalmi fogyatékosságnak, hi­szen az összehasonlítások általában tényeket és értékeket világítanak meg, emelnek ki. Kiss Tamás elvétve esik abba a hibába, hogy egy vers kapcsán mindent megkíséreljen elmondani, tehát életrajzi hátteret, motívumkincset, stílustörténetet stb., hiszen akkor nehezen tudná újra­forrasztani a szétszedett egész darabjait. Szablyár Ferenc jegyzi meg: „ha sok a filológiai kitérő, az irodalomtörténeti epizód, a műelemzés sodra lelassul, a hangulat széttöredezik. Ezért tartom túlméretezettnek Balassi versénél az angol, francia, olasz, latin, spanyol rokonság nyo­mozását, Arany Ősszel című költeményénél az életrajzi részt, Csoko­nainál az érzelmi, hangulati, formai fejlődés szálainak követését, József Attilánál a terjedelmes tájszemléleti visszatekintést...”64 A Miért szép? sorozat verselemzéseinek ismeretében aligha fogadhatjuk el kommen­tár nélkül Szablyár minősítését, a Kiss Tamás elemzéseiben rendszer van, azok pedig (tisztelet a kivételnek) rendkívül távoli kapcsolatokat asszociáló, szubjektív széljegyzetek, legtöbbször az írói fantázia szár­nyalásai s mint ilyenek, aligha szolgálhatnak modellként egy-egy vers értelmi-érzelmi-stilisztikai megközelítéséhez. Gábor István hangoztat­ja, milyen kiváló a Szeptember végén elemzése, „a stilisztikai nyomo­zás valósággal a regény izgalmával hat”, ám fanyalog is: „Csokonai 107

Next