Bakos Tamás - Bálványos Huba - Preisinger Zsuzsa - Sándor Zsuzsa: A vizuális nevelés pedagógiája 6–12 éves korosztályban. Harmadik kiadás - Vizuális Kultúra 3. (Budapest, 2003)

Tartalom

II. KÖNYV A „MIT?" ÉS A „HOGYAN?" KÉRDÉSE Első fejezet (Bálványos Huba) ..................................................................................................................41 A GYERMEK KÉPI KIFEJEZÉSEI, MINT SZEMÉLYES KÖZLÉSEK..................................................41 1. Hangoltság a kifejező alkotásra .....................................................................................................42 Élmény, inspiráció, motiváció...................................................................................................42 Közös élményhelyzet................................................................................................................44 Beszélgetés és szemléltetés .....................................................................................................47 Mintaadó szemléltetés.............................................................................................................47 Motivációk..............................................................................................................................50 inspirációk..............................................................................................................................53 Differenciált motivációk............................................................................................................58 2. Értékelő visszajelzések....................................................................................................................60 Értékelés a folyamatban...........................................................................................................60 Az alkotások „kiállítása" .........................................................................................................61 A személyes közlések vizuális nyelvezetének áttekintő táblázata .......................................................63 Második fejezet (Bálványos Huba) IRÁNYÍTOTT SZOCIALIZÁCIÓ TÁRGYI- ÉS KÖRNYEZETI KULTÚRÁVAL 1. Élmény, inspiráció, motiváció .......................................................................................................67 A „mit" kérdése ......................................................................................................................67 Inspiráló szemléltetés és beszélgetés .......................................................................................74 A díszítés ................................................................................................................................75 Mintaadó szemléltetés..............................................................................................................78 2. Korrektúra és értékelés ..................................................................................................................80 Differenciált motivációk............................................................................................................80 Konzultáció és technikai korrektúra .........................................................................................80 Harmadik fejezet (Preisinger Zsuzsa) VIZUÁLIS TANULMÁNYOK - PRIMER KÖZLÉSEK 1. A primer közlések..........................................................................................................................83 A pedagógiai tudatossággal irányított megfigyeltetés hatása a képi sémára................................83 A vizuális tanulmányok irányultságai.........................................................................................86 2. Tárgyformák mint modellek............................................................................................................87 A modellválasztás ....................................................................................................................87 Észleled dominanciák a modellválasztásban és a modellhelyzetben ........................................89 3. Komponált képi látványok modellhelyzetben. Fotó, mozgókép, műalkotások.......................................................................................................91 4. „Nyelvi" tanulmányok közvetlen látványelőzmény nélkül...............................................................93 5. Fokozatosság a modellelemzésben és az ábrázolásban...................................................................93 6. Bemutatás és szemléltetés ............................................................................................................96 7. A feladatokhoz választott technikai megoldások speciális szempontjai ........................................101 8. A vizuális tanulmányok szerepe a fejlődési-fejlesztési folyamatban.................................................106 A tanulmányok eredményeire épülő feladatok kapcsolása, sorolása......................................106 A primer közlések vizuális nyelvezetének áttekintő táblázata...........................................................118 Negyedik fejezet (Bakos Tamás) DIREKT KÖZLÉSEK ............................................................................................................................119 1. Ismeretek, információk vizuális közlései ......................................................................................120 2. A direkt közlések motivációi .......................................................................................................122 6

Next