Boka László: Peremek és középpontok (Budapest, 2018)

Rosták, emlékezetek, hézagok

Predestináció és utóélet 255 meghatározta a későbbi recepciótörténeti formulákat is. Hiszen „míg a nekro­lóg a siratás, az érzelmi megrendülés uralma alatt áll” - írja Tverdota, addig az emlékbeszédben a hagyaték „értékén érzett megelégedés” modalitása lesz mindig is uralkodóvá. Tverdota példájában Toldy Ferenc és Gyulai ilyen téren archeti­­pikusnak mondható beszédei állnak, amelyekben az idézőjeles „siratás” helyett mindig is a „nyereség” fölötti „elmélkedés” áll. Ezen összegző, már többnyire az „enyhület nyugalmával” való elszámolás, leltárkészítés egyértelműen a zaklatott­ság hangulati elemeit vegyíti ugyanakkor egy tragikusan hirtelen félbeszakadó, torzóban maradó életmű esetében. József Attilára kivetítve is igaz ugyan, hogy „az emlékbeszéd hangvételében, a benne érvényesülő retorikai szabályok tekinte­tében nagy számban, sűrűn és nagy hangsúllyal szerepelnek a nekrológok formai felépítését szabályozó tényezők”,5 ugyanakkor halála ellenére vallott „továbbélése”, a kortársak közti „jelenléte” e keserű tény elfogadhatatlanságát önvádként is hangsúlyozták.6 Az első halálévfordulótól, 1938. december 3-tól kezdődőleg, a világháborús viszonyok között is, évekig megemlékeztek tisztelői, szóban és írásban, a költő tragikus haláláról. Szintén Tverdota idézi fel, hogy Balogh Edgár az 1943-as szárszói találkozó résztvevőihez intézett nyílt levelében kérdezi meg írótársaitól: „Elszavaljátok-e valamelyik tábortűznél a Hazám kemény sorait?” Nem tekinthetünk el ugyanakkor attól az igencsak fontos megállapítástól sem, miszerint a költői teljesítmény recepciója már a szárszói tragédia pillanatától el­választhatatlan lett a körülötte támadt hírverésektől. A kultusz mint beállítódás7 már ekkortól átitatta a nyelvhasználatot is.8 Többen a kortársak közül is olyan tudatosan kultikus szentenciákat fogalmaztak meg, amelyek alapján halálának hatása is egyedül Petőfiéhez volt/lesz csak mérhető, s irodalomtörténetünkben a párhuzam nem kis mértékben a tragédia pillanatát mintegy kiindulópontnak tekintve a fordított cél- és értékelvűséget választva látott az életmű ilyenszerű 5 Uo., 89. 6 A legkorábbi emlékbeszéd Németh Andortól származik, mely 1937. december 8-án hangzott el. A Szép Szó miskolci előadóestjén a hiányzó költőt ugyanakkor egy gyász­fátyollal letakart üres szék képviselte. Vő. Kortársak József Attiláról, I—III, szerk. Bokor László, s. a. r., jegyzetek Tverdota György, Budapest, Akadémiai, 1987, II, 600. 7 Amely Dávidházi Péter megfogalmazásában bizonyos értékek „mértéket nem ismerő, mindenekfölötti tisztelete, tehát teljes és feltétlen odaadás”. Vö. Dávidházi Péter, „Isten másodszülöttje’''. A magyar Shakespeare-kultusz természetrajza, Budapest, Gondolat, 1989, 5. 8 Mely minden irodalmi kultusz esetében idővel túlnyomórészt csak olyan magasztaló kijelentésekben ölthet testet, „melyeket sem bizonyítani, sem cáfolni nem lehet, mert rész­letes tapasztalati ellenőrzésükre nincs mód”. Vö. Dávidházi, i. m., 5.

Next