Boka László: Peremek és középpontok (Budapest, 2018)

Rosták, emlékezetek, hézagok

Predestináció és utóélet 257 tott vonásait is beemelte a kezdeti, közvéleményt formáló, kialakítandó képbe. Az eredetileg cím nélküli Curriculum vitae is itt volt először olvasható! (És innentől kezdve vált az összes életművel inkább csak életrajzi szinten foglalkozó írás origó­jává.) Külön érdekesség, hogy a Szép Szónak volt egy alig két hónappal későbbi, szerényebb emlékszáma is, amely Ignotus József Attila verse című írását is hozta, de a legelső összeállítás, amely verseket és tanulmányokat egyaránt publikált a költő halála alkalmából, tulajdonképpen az akkor elcsatolt területeken született, minthogy az a kolozsvári Korunk januári száma volt.12 Az irodalmi berkeken túl ugyanakkor, a harmincas évekre jellemző hármas pilléreken a konzervatív, a szocialista és a népi tábor is igyekezett tisztázni ön­magát és a maga József Attila-képét. Tverdota György, aki egy egész könyvet szentelt a költő körüli kultusznak, a József Attila-kritika offenzív jellegét éppen abban látta, hogy ez a „dicsérő beszédet gáncsoló beszéddel” egészítette ki. Azaz, hogy hívei „nem elégedtek meg azzal, hogy szerényen hozzájáruljanak a halott halhatatlan hírének kialakításához, hanem egy tetemrehívás ürügyén nyomban normává szilárdították az életmű klasszikus voltának tételét, amelytől eltérni megbélyegzést vont maga után”.13A megrendülést azonnal a vádaskodások sora követte tehát, a cikkáradatnak viszont megvolt a maga felhajtó ereje is. Másfél évvel a Nagyon fáj igencsak lehangoló fogadtatása, mondhatni kudarca után a Cserépfalvi-kiadás révén a teljesebb életművel is szembesülő szélesebb irodalmi közvélemény soraiban a József Attila-versek immár valós elismerésnek örvendhet­tek. A jelképesnek is tekinthető Ignotus Pál-féle nekrológbeli kezdősor: „Barátom volt, nem ismertem”,14 jól jellemzi ugyanakkor a korabeli egész írótársadalmat, s benne azt, hogy azok, akik talán a legközelebb álltak személyéhez, sem ismerték (f)el minden esetben költői zsenialitását. Kortárs értekezők, mint például a Nyugat második nemzedékéhez tartozó, humanista Halász Gábor vagy a két világégés közti polgári demokratikus értékeket a hazai publicisztikában is őrző alkotó Bá­lint György, később már „a fájdalom zsenijének” vagy „az értelem vértanújának” 12 Lásd a Korunk, 1938, x. sz., amelyben többek közt Faludy György, Salamon Ernő, Ber­­da József és Méliusz József versei, Déry emlékezése-búcsúztatója, Remenyik Zsigmond fur­csa, felidéző, búsuló, s mindenkire átkokat szóró írása volt olvasható; illetve lásd még Kor­társak József Attiláról, i. m., II, 928-943. 13 Tverdota György, A komor fóltámadás titka. A József Attila-kultusz születése, Buda­pest, Pannonica, 1998,150. 14 Ignotus Pál, Költő és a halál, Szép Szó, 1938, I, 58; Rába György, Csönd-herceg és a nikkel szamovár, Budapest, Szépirodalmi, 1986, 227.

Next