Boka László: Peremek és középpontok (Budapest, 2018)

Az irodalmi és társadalmi modernizmus kérdései

78 AZ IRODALMI ÉS TÁRSADALMI MODERNIZMUS KÉRDÉSEI a soha meg nem elégedés tükröződik ugyanis a kortársak Babits-jellemzéseiben később is (Rippl-Rónaitól József Attiláig), amint töprengéstől, szenvedéstől ba­rázdált, világítóan fehér homlokú, tépelődő egyénnek, vagy folyamatosan magát emésztő alaknak látták és láttatták. Aki, nem mellesleg, enyhülést fiatalon is csak a szellem kalandjaiban talált. Ez magyarázza már fogarasi korszakában is némi­képp visszahúzódóbb társadalmi én)ét s a külső impressziók belső, érlelő erejét. A feszült, zaklatott lelkiállapotból ugyanis időről időre feltörnek az elnyomott érzések, „átszakadnak a tartózkodás zsilipjei”, amint „fehér izzásig hévül benne a gondolat” - folytatja jellemzését Schöpflin. Vagyis a költői közlékenység túllép a szemérem, a zárkózottság, a lámpaláz és a külső bizonytalanság burkán. E fel­hajtó-, belülről feszítő erő „mint kemény földréteg alól a forró víz”, értelemszerűen azonban nem állandósulhat. Eruptív s időszakos. Csakhogy Babits esetében maga a fehéren izzás s a feltörni vágyó gondolat a lelki tusákhoz kapcsolódóan a belső érlelésben jelent egyfajta állandóságot. Olyan háttérattitűdöt formál, mely nem tudja a legegyszerűbb, legapróbb dolgokat sem közömbösen, belső költői reak­ció nélkül szemlélni. Ezért hangsúlyozhatja róla talán elsőként Schöpflin, hogy „ő minden pillanatában és minden ízében költő”, vagyis hogy nem tud „nem költőként” megnyilatkozni. (Akárcsak a később éppen Babits által „unokák” közé sorolt Weöres, s ahhoz hasonlóan, amint azt Northrop Frye jelentette ki A kritika anatómiája ban az idealizált költőtípusról).47 Nem beszélhetünk ezért egyfajta szétválasztható, kanti értelemben vett objektív valóságról és belső költői világról az ő esetében: csak egy átszűrt, érzelmileg átfűtött, értelmileg izgatott tónusú világ van, mely minden esetben egy megvívott, interiorizált, belsővé tett értelmezésnek a lecsapódása. A közvetett önkifejezéstől a közvetlen vallomásig így juthat el. E bonyolult belső folyamatról írta Poszler György, hogy „lírája ellentmondása nem a bezárkózás és kitárulkozás, a rejtőzés és gyónás, hanem a lírai telítettség és a vallani nem tudás”.48 E telítettség közepette érződő vallomáskényszer, s a nehezen feltörő, nehezen kioldódó versformában létrejövő (hermeneutikai értelemben az ekkép­pen létet, így létezést kapó versek) megnyilatkozások, illetve az ezeket valóban jól értőkkel szembeni kétely adja e lefojtott líra hármas lényegét! A vívódó Babits olyan jellegzetességét, mely különösen hangsúlyos ezen kezdeti időszakban, a még 47 Northrop Frye, A kritika anatómiája. Négy esszé, Budapest, Helikon, 1998, 11. 48 Poszler György, Magyar Glóbusz vagy európai magyarság? Vázlat Babits magyar­ságtudatának irodalomtörténetéhez, in Uő, Az eltévedt Lovas nyomában, Budapest, Balassi, 2008, 74.

Next