Bónis Ferenc: A Budapesti Filharmóniai Társaság százötven esztendeje, 1853–2003 (Budapest, 2005)

A százötvenedik évforduló felé

A SZÁZÖTVENEDIK ÉVFORDULÓ FELÉ rf rieh Bergel hirtelen szakítása a Filharmóniai Társasággal olyan vészhelyzetet idézett elő a testület éle­tében, mint Erkel Sándor összeomlása 1892-ben, vagy Kórodi András halála 1986-ban. E tényen mit sem változtat, hogy a vészhelyzetet Bergel esetében más motiváció robbantotta ki, mint elődeinél. Erkel Sán­dor, amikor kicsit is jobban érezte magát betegségének nyolc éve alatt, tüstént visszatért fiiharmonikusai­hoz, mert tudta, hogy jelenlétével a Társaság fennmaradásának ügyét szolgálja. Kórodi úgyszólván mun­ka közben halt meg, egy külföldi turnén, melyre főként muzsikusai kedvéért vállalkozott. Bergel viszont nem szándéktalanul hozta nehéz helyzetbe a Filharmóniai Társaságot. Mint 1994. február 20-i leveléből kitűnik — melyet a Társaság tagjainak címezett, de másolatban a magyar zenei és társadalmi élet több sze­mélyiségének is megküldött —, távozásával büntetni akarta a Filharmonikusokat, megtorolni rajta esett sé­relmeket. Ezek között valós kiváltó okok épp úgy akadhattak, mint vélt sérelmek. Hűtlenséggel és hálát­lansággal vádolta a tagságot: hogy anyagi érdekeiket előbbrevalónak tartották, mint a művészi perfekció vágyát, ilyen alapon olykor „megtagadták” a filharmóniai szolgálatot. Számomra ez a zenekar már 1993 nyarán meghalt — írta Bergel. — Nem vagyok hajlandó többé a „csodakarmestert” játszani egy hivatásos zenészek és dilettánsok keverékéből álló együttessel, minden koncert próbáit katasztrofális vidéki nívón elkezdeni, néhány nap alatt értékes zenekart varázsolni a színpadra, és egy normálisan működő, valójában nem létező Filharmónia képével megtéveszteni a közönséget. Súlyos vádak! Ne feledjük azonban: a filharmonikus zenekar tagjainak munkáltatója a Magyar Álla­mi Operaház, mely konfliktus esetén, a két színház előadásainak biztonságát védve, köteles a maga ér­dekét érvényesíteni. Nem feltétlenül az egyes tagok kénye-kedve dönti el, hogy melyik próbára, kon­certre vagy előadásra kapnak beosztást (ezt az elvet már a félkarú intendáns, Zichy Géza gróf idejében írásban kimondták). Összehasonlítva a budapesti filharmonikusok javadalmazását bécsi vagy berlini kol­légáik helyzetével: az sem csoda, másfelől, ha a financiális szempontok az ideálisnál nagyobb mértékben határozták volna meg tetteiket. Megint más kérdés, hogy a művészeti vezető és a tagság kapcsolata - akárcsak a hadvezéré és a seregé - nem lehet minta-képlete a demokratikus közösségnek: a „hadrend” kiala­kításában, a „csata” lefolyásában egyetlen központi akaratnak kell érvényesülnie. Az azonban már tole­rancia és bölcs belátás kérdése, hogy a hadvezér mennyire ismeri el a „jus murmurandi”-t, a „szabad morgolódás jogá”-t. Bergel toleranciaküszöbe igen alacsony volt; ő maga hajlamos rá, hogy „mérgező uszítást”, „intrikát”, „gyűlölködést”, „mocskolódást” lásson minden, folyosón keringő ellenvélemény­ben, és még abból is vádpontot kovácsoljon, hogy muzsikusai nem gratuláltak frissen kapott díszdokto­ri címéhez. Nehéz utólag igazságot tenni ott, ahol a művészi fegyelem, a tudás és a művészi odaadás megkövetelésében nyilvánvalóan a vezetőnek volt igaza, a társasági élet egyes más jelenségeinek megíté­lésében viszont alighanem a tagságnak. „Szaporodik... szívemben a halál” — József Attila szavaival jelle­mezhető leginkább e szituáció. Mondottuk: nem tudni, mi történt, mi nem történt Erich Bergel és a Filharmóniai Társaság tagsága között a zenekar 1993-as németországi turnéján. Az azt lezáró elnök-kar­cwo Rico Saccani

Next