Farkas János László: A meglett ember. Válogatott tanulmányok - Opus. Irodalomelméleti tanulmányok. Új sorozat 18. (Budapest, 2020)

Szemlélet és ihlet. József Attila-tanulmányok

Schmitt Jenő Henrik (1851-1916)39 törvényszéki írnok volt Zom­­borban, autodidakta filozófus, aki előtt harmincas éveiben a hivatalos tudományosság kapui is megnyíltak. De mint magáról írta: „Már akkor élt a szerzőben azon öntudat, hogy a filozófiának hivatása nem az, hogy halványan pislogó mécs maradjon az iskolatermek fülledt légkörében, hanem hogy az életnek napjává váljék. De akkor a neve már nem filozófia, hanem religió.”40 Filozófiai indulásakor Schmitt Jenő egyfajta megkésett ifjúhegeliánus volt. A német idealizmushoz kapcsolódott, pontosabban annak Feuer­­bach-féle, az érzékiség jogait és a természettudomány igazát visszaperlő kritikájához. Gondolkodásának igazi rugója azonban egy mélyen átélt vallásos szükséglet volt, amelyet, úgy érezte, a teológia és az egyházi tekintély megront és elnyomorít: ezért fordult a Feuerbach kínálta radi­kális alternatívához, és végül ugyanezért fordult el tőle. Ismert történet: ami ötven éve radikális követelés volt, időközben teljesíthető kívánsággá válik, ha nem is úgy, ahogy eredetileg gondolták. A természettudomány lassan az intézményes berendezkedés részévé vált, világnézete az ag­­noszticizmus; az érzékiség sem megbotránkoztató immár, ha lemond saját idealizmusáról, a szenvedélyességről, s beéri a kényelemmel és élvetegséggel. Korának uralkodó jellegét Schmitt Jenő - nem egyedül - a szellemtelenné válásban látta, s ellenszert keresve így fedezte föl ma­gának mint a kereszténység eredeti és igaz lényegét a gnoszticizmust, amelyet a hivatalos egyház eretnekségnek minősített és kiirtásra ítélt, amely azonban mintegy fű alatt, üldözött népi spirituális mozgalmak és különböző titkos tudományok formájában végigkísérte az európai történelmet. E rejtőzködő hagyomány feltárását és tartalmának auten­tikus formába öntését tekintette ettől fogva gondolkodói feladatának. 39 Schmitt Jenő Henrik működéséről és tanításáról további irodalmi uta­lásokban gazdag, jó összefoglalást ad Bozóki András és SükOsd Miklós monográfiája: Az anarchizmus elmélete és magyarországi története, Budapest, Cse­répfalvi Kiadó, 1994, 68-91. Hasznomra voltak továbbá a Gábor Györggyel, valamint Gellér Katalinnal folytatott beszélgetések, amiért ezúton mondok nekik köszönetét. 40 Schmitt Jenő, Krisztus istensége amodern ember szellemében, Budapest, Hatágú Síp, 1993, 8. (Ez a reprint az 1925-ös chicagói kiadást veszi alapul, de maga az írás eredetileg 1892-ben jelent meg németül és magyarul.) 149

Next