Farkas János László: A meglett ember. Válogatott tanulmányok - Opus. Irodalomelméleti tanulmányok. Új sorozat 18. (Budapest, 2020)

Szemlélet és ihlet. József Attila-tanulmányok

elhagyó öreg tanárok emlékeznek, de a következtetések érvénye még így is személytelen.”20 Bizonyos verbális egyezések a kezünkre játszanak, hogy elmond­juk, mi történik a szavakkal a keltezetlen - de vélhetően nyolc évvel később kelt - töredékben. Szavakkal grammatikai történések esnek. „Ha lelked, logikád”: ez a „logika” nem személytelen, hanem egy má­sodik személyé, aki azonban értelemszerűen az első személlyel azonos. Az eszmélés aktusa még második személyű, utána mindjárt nemcsak értelme, de grammatikai alakja szerint is az „én” válik a vers alanyává. „Kertemben”: ez nem amaz „elfeledett kert”, ez kimondottan az enyém. A „logikáival azonban az eszmélésben épp az ellenkezője történik: elveszti személyragját, egy kategorikus, személyhez nem kötött érvé­nyű ítélet állítmánya lesz: „a líra: logika”. Ha ezt a kiinduló „lelked, logikád” párhoz viszonyítjuk, akkor lehet mondanivalónk arról is, hogy mi történt a logika korrelátumával: nemcsak a személyrag pat­tant le róla, hanem maga a szó is kicserélődött, a lélek helyét a líra foglalta el a logika oldalán; pontosabban nem is az oldalán, hanem alanyaként egy ítéletnek, melynek predikátuma a logika, a magában érvényes. A személyessé válás és az érvényessé válás rendeződik egybe az eszmélés alakzatában. Ezt rímjei alakulásán is megfigyelhetjük: logikád-folyik át; érik a-logika. A személyhez kötött logikára olyan ige válaszol, amely megszakítatlan külső mozgást fejez ki; a személytől eloldott, kategorikus alakot olyan ige hívja, amely belülről szerve­ződő mozgást mond ki, s melynek helyhatározója birtokba vételt és művelést feltételez. A mozgásminták metamorfózisáról szól a vers: a tiszta folytonosság először külső tárgyakon - „dolgokon, egeken” - el­térülve kap alakot, majd ez az alak úgy áll előttünk, hogy a formaadó, a pacemaker a saját lüktetés - „Ver az ér” -, s a kívülről alakító ömlik át egynemű folytonosságba - „visz az ár”. Ezek az alakzatok nem jöhetnének létre, ha a gondolat magában nem volna így tagolva. Ezt a tagoltságot József Attila mint „gondolat­ritmust” érzékelte és érzékeltette. Amikor a versben a legkülönfélébb nyelvi alakzatokat vélek felfedez­ni - és preparálni -, akkor a gondolat ritmusának idomait próbálom elemző nyelvre áttéve leírni. Ez még nem a gondolat logikájának a 20 Ady-vízió, in JAÖM3 1958, 20; illetve in JATC1 1995, 160. 77

Next