Farkas János László: A meglett ember. Válogatott tanulmányok - Opus. Irodalomelméleti tanulmányok. Új sorozat 18. (Budapest, 2020)

Szemlélet és ihlet. József Attila-tanulmányok

úgy, hogy az akarat modalitásában vizsgálja őket. Két tételt fogalmaz meg. Az első szerint: „Az ember megfelelően tiszta szellemiségeinek, amelyeknek valóságos egysége, három tényleges tevékenység akarati hordozója s ezek: az egyén, a nemzet és a társadalom.”18 19 20 Az egyén „az egyes ember szemlélete”, s mint ilyen tiszta passzivitás. A társadalom a fogalomnak felel meg, de nem „az emberek közös gondolkodása, hanem az embernek egyszerű észtevékenységea nemzet pedig „az ember ihleti tevékenysége”.19 Csak ezután, a második té­telben tér át az e tevékenységek termékeként létrejövő közös formák jellemzésére: „A nemzeti közösség ellentétektől mentesen tiszta, valóságosan és egész közösség, szemben a társadalmi közösség antagonizmusával.m Könnyű ennek az aláhúzott mondatnak ideológiai értelmezést adni, ha József Attila ekkori mozgalmi tájékozódására, a Bartha Miklós Társaságra gon­dolunk. Úgy gondolom azonban, igazi irányát nem találjuk el azzal, hogy ideologikus jelentését regisztráljuk. Akkor azt is regisztrálnunk kell, hogy József Attila csakhamar más ideológiákhoz szegődött, amelyekben ez a szembeállítás nem vagy másképp érvényes. Akkor ez a tétel múló epizód az életében, váltakozó ideológiák függvénye. A „társadalmiság” a legvégső és a legmélyebb dolog a számunkra, írta hitvallásszerűen Kecskeméti Pál. S hogy a szociológia nemcsak tudomány akar lenni, hanem a tudomány megváltása. Ehhez képest József Attila tételének hangsúlya: nem a társadalmiság a legvégső és a legmélyebb dolog. A szociológia pedig legfeljebb a tudomány meg­váltása, de nem a megváltás. Művészetbölcseletének hangsúlyozott antipszichologizmusa itt kiegészül egy antiszociologizmussal. A meg­váltást metafizikai síkon kell keresni (és mint Mártához írt leveleiben többször is olvasható, szerelmüket is metafizikai eseményként éli át.) József Attila tétele szerint viszont „a társadalom [...] az embernek egyszerű észtevékenysége”, az e tevékenység által konstituált közösség pedig anta­­gonisztikus, szemben az ihleti tevékenységtől konstituált nemzettel, amely „ellentétektől mentesen tiszta, valóságosan és egész közösség”. Az emberi közösségek ilyen értelmű megkülönböztetése egy változat a Tönnies 18 Lásd JATC1 1995, 79. (A szerző kiemelése.) 19 I. m., 80-81. (A szerző kiemelése.) 20 I. m., 81. (A szerző kiemelése.) 111

Next