Farkas János László: A meglett ember. Válogatott tanulmányok - Opus. Irodalomelméleti tanulmányok. Új sorozat 18. (Budapest, 2020)

Szemlélet és ihlet. József Attila-tanulmányok

Az öntudat kopár öröme Az ideológiai nyilatkozatoknál és filozófiai magyarázatoknál mé­lyebbre világít a vers,A város peremén ismert sorai: Uj nép, másfajta raj. Másként ejtjük a szót, fejünkön másként tapad a haj. Az első sor szinte bújócskát játszik a „faj” szóval, már-már a nyel­vünk hegyére hozza, de ennek a játéknak a jelentésbeli hangsúlya világosan arra esik, hogy nem azt mondja. De mindhárom sor szavai úgy vannak megválasztva, hogy az egész egy etnikum néprajzi-ant­ropológiai leírása is lehetne. A város peremén értelmezői gyakran indít­tatva érzik magukat, hogy a klasszikus magyar költészetből hozzanak előképeket; én sem akarok kimaradni - nekem ezek a sorok Kölcsey versét, a Zrínyi második énekét hozzák közel: És más hon áll a négy folyam partjára, Más szózat és más keblű nép; S szebb arcot ölt e föld kies határa, Hogy kedvre gyűl, ki bájkörébe lép. Kölcseynél a sors törvénye hozza ezt a végzést, az elfajzott nemzedékek fölötti utolsó ítélet ez. „Mint ti / majd kint, a harmóniát” - szól a vers zárlata A város peremén (e föld kietlen határán, mondhatnánk az össze­hasonlítás kedvéért). Az összevetés minden vonalon azt húzza alá, hogy az etnikai terminológia József Attila versében annak a kontextusnak a jelzésére szolgál, amelyből határozott mozdulattal kiveszi a versben han­got kapó történetfilozófiai és egzisztenciális kérdéseket. Hiszen ez az új nép épp abban más, hogy nem származási közösség, nem szervesen nőtt alakulat: „az anyag gyermekei” ők, „a való anyag teremtett minket / e szörnyű társadalom / öntőformáiba löttyintve”: kifejezett ellentéte ez azoknak az attribútumoknak, amelyek egy etnikumot etnikummá tesznek. Mindezt másrészt, és nem kevesebb joggal, úgy is megfogalmaz­hatjuk, hogy József Attila, bár radikálisan más gondolatokat akar kifejezni, de nem szakít radikálisan a régi gondolatok nyelvével, ha­115

Next