Farkas János László: A meglett ember. Válogatott tanulmányok - Opus. Irodalomelméleti tanulmányok. Új sorozat 18. (Budapest, 2020)

Szemlélet és ihlet. József Attila-tanulmányok

aki viszont a „szellemi tisztaság” nevében a felekezet műveltségét puszta svádának, az igazi életproblémáktól távol esőnek, másodlagos­nak ítéli: „a szellemi tisztaság nem is jelentkezhet ignotusi svádában, mivel rendszeresség az egzisztenciában, az egész egzisztencia minden fogához és fokához kapcsolódik”. Mannheim folyvást küszködött azzal, hogy tudásszociológiája ne­hogy átcsússzon valami elegáns relativizmusba és szubjektivizmusba. A gondolkodás és a megismerés kategóriáinak szociológiai függőségét, a tudás perspektivikus mivoltát ő épp az ellenkező szándékkal igye­kezett kimutatni: hogy végül is meg tudja alapozni objektivitásukat és realitásukat. Talán az itt szemlézett tanulmányát is azért tette félre, mert nem érezte úgy, hogy ezt a célba vett átfordulást sikerült megva­lósítani. Ez a kétség azonban, függetlenül attól, hogy ő maga érezte-e vagy mennyire érezte, egész publikált életműve felől sem hárítható el. József Attila ítéleteit természetesen nem tekinthetjük teoretikus kri­tikának, igazságosnak sem, de valaminek nagyon a közepébe talált. Egy idegen ember belép... Vágó Márta 1928. december 11-én írt zaklatott hangú leveléből idézek: „Hallatlan intoleráns, gyűlölködő hangon írsz róla [Mannheimről], munkájáról, teljesen félreérted viccét Ringelnatzzal és Jaspersszal kapcsolatban, nem érted meg a jelentőségét annak a harcnak, amit a történész, az élő emberek, az elnyomott osztályok, a reális igazság és egyáltalán a realitás érdekében mondjuk folytat az irracionális filozófussal, hogy rá kell mutatni, hogy az élet nagy kérdéseire az ir­racionális válaszokkal megelégedni könnyű az uralkodóosztálynak, de külömben minek magyarázzam ezt, hiszen oly rossz véleményed van a nők szellemi életéről [...].” Mannheim azért jött Pestre, és azért találkozott József Attilával, hogy a család, a „társadalmi felekezet nevében kimondja a verdiktet Márta és Attila ügyében. Emlékezzünk, mit ír Mannheim a contagió­­ról: „egy idegen ember belép a szobánkba, akit azelőtt sohase láttunk [...] egy csapásra, egy bizonyos módon befogadjuk magunkba egész lényét [...]”. S most tegyük mellé, amit József Attila ír e tárgyhoz aka­ratlanul és ad hominem hozzászólva: „Mannheimre vonatkozóan még 124

Next