Farkas János László: A meglett ember. Válogatott tanulmányok - Opus. Irodalomelméleti tanulmányok. Új sorozat 18. (Budapest, 2020)

Veres András: Szerkesztői előszó

azt feltételezték: József Attila egy koherens marxista esztétika meg­teremtésére tett kísérletet, amely nem a tükrözést, hanem az alkotást emelte középpontba, következésképp alternatívát kínál a marxizmus nevében fellépő mechanikus-vulgáris felfogásokkal szemben. E be­nyomást erősítették az Esztétikai töredékek feltűnő egyezései-párhuzamai a költő illegális kommunista párttagként megtartott, következésképp eleve marxistának vélt előadásával, az Irodalom és szocializmussal. Nem akármilyen tétje volt ennek, mivel az irodalmi kánon radikális át­rendezése folyt éppen, és József Attila tekintélye hivatkozási alapul szolgált az avantgárd, illetve az irodalmi modernség elfogadtatására. Számomra különösen érdekes volt a költő kompozíciófelfogásának elemzése. Az Ady-vízió című vitairatának erre vonatkozó útmutatása meglehetősen szűkszavú, sőt talányos, tehát értelmezésre szorul. Annyi világos, hogy József Attila a láncszerűnek nevezett struk­túrával szemben a koncentrált kompozíciót tartotta igazán művé­szinek, amelyben a részek nemcsak alárendelődnek az egésznek, de el is veszítik önállóságukat, és feloldódnak az egészben. Farkas János egyfelől úgy gondolta tovább e felvetést, hogy a láncszemek „egymás mellettisége” a forma szintjén és minőségük „egymásban léte” a tartalom szintjén alapozza meg a forma és a tartalom elvi szétválaszthatóságát. Másfelől a láncszerű szerkezet leküzdése nem technikai, hanem szemléleti kérdés. Proust időtechnikáját hozza fel példának arra, hogy miközben látszólag megszünteti a (lineáris) láncszerűséget, valójában - mivel „a mozzanatok nem egy szemléleti tartalmon túl lévő centrum felé mutatnak” - a láncszerűség alapjaiban fennmarad. Sok fejtörést okozott nekem Jancsi interpretációja, nem tudtam elképzelni, hogy egy hosszabb szöveg, például egy regény miképp tudna eleget tenni a koncentráltság szigorú követelményének. A nyolcvanas-kilencvenes években újabb reneszánszát élő József Attila-kutatás - amely részben a költő értekező szövegei 1986-ban előkerült gazdag anyagának volt köszönhető - Farkas Jánosra is inspirálóan hatott. Nem véletlen, hogyd szellem berendezése (1993) cí­mű tanulmányával mindenekelőtt a József Attila pszichoanalitikus iratait és ezek kommentárjait közreadó „Miértfáj ma is". Az ismeretlen József Attila című kötethez szólt hozzá. Nagy vita előzte meg a kö­tet publikálását, sokan helytelenítették etikai és személyiségjogi megfontolások alapján, hogy a költő mentális betegségének doku-13

Next