Farkas János László: A meglett ember. Válogatott tanulmányok - Opus. Irodalomelméleti tanulmányok. Új sorozat 18. (Budapest, 2020)

Szemlélet és ihlet. József Attila-tanulmányok

jelentéséhez.56 Természetesen Jézus színeváltozásának jelenetét Jó­zsef Attila Schmitt Jenő közbejötté nélkül is ismerhette, mint ahogy bizonyára ismerte is. Mégsem látom fölöslegesnek a tőle vett idézetet, mert „a hitrege színes ruhájáéval való szembeállításban és „az iste­nek ellen” való megindulásban van valami közös: mintha mindkettő a politeizmussal fordulna szembe; a bibliai leírásnak ez nem témája. Az meg persze végképp nem, ahogy ugyanazzal a lendülettel mind­ketten a monoteizmuson is túl - vagy inkább innen - kerülnek. Természetesen az itt előforduló toposzok, a hozzájuk kapcsolódó képzetek elég általánosak, hogy forrásmegjelölés nélkül is ismerősek legyenek. Ahogy mondani szokás, az emberiség közkincsét alkotják. Ezért is tudjuk megérteni a József Attila-verseket. A kérdés csak az, hogy a toposztól mennyire tudunk eljutni magához a gondolathoz. (2003) 56 Angyalosi Gergely egy Kosztolányi-verssel (Most harminckét éves vagyok...) keres párhuzamot (Az istenek ellen, könnyű, fehér ruhában. Megjegyzé­sek József Attila és Kosztolányi Dezső szellemi kapcsolatairól, Új írás, 22 (1982) 5. sz., 96-105). Szerintem a két vers minden elemében és egészében olyannyira más, hogy semmi fényt nem vetnek egymásra. Az, hogy mind­két vers alanya „fehér ruhában” jelenik meg, verbális egyezésnek nem elég specifikus, a jelentés síkján pedig semmi egyezést nem látok. Kosztolányi „fehér ruhá”-jának a versben nincs megemelt jelentése: fehérsége nem több - nem is kevesebb -, mint egy nyári pasztell finom színhatása. Különben is, valami lezser teniszöltönyfélének kell elképzelnünk, míg a József Attiláét Angyalosi maga nevezi „áldozati öltözet”-nek. A verset ugyanis igazából ő sem a Kosztolányi-vers felől, hanem bibliai toposzok segítségével próbálja értelmezni. Magam is ezt az utat tartom járhatónak, bár engem a közelebbi szövegpárhuzamok az övével egészen ellentétes következtetésekhez vezetnek. 167

Next