Farkas János László: A meglett ember. Válogatott tanulmányok - Opus. Irodalomelméleti tanulmányok. Új sorozat 18. (Budapest, 2020)

Szemlélet és ihlet. József Attila-tanulmányok

Különösen itt erős a kontraszt: az Eszmélet következetesen elhárít minden bensőségest. Maga a „lélek” szó kétszer fordul elő a versben. A III. szakaszban: .. .e léha, locska lelkek közt ingyen keresek bizonyosabbat, mint a kocka. A VI. szakasz nem annyira elhatárolódó, már csak azért sem, mert itt az alany saját leikéről van szó, de annál inkább megerősíti, hogy a lélek nem lehet a keresett bizonyosság lelőhelye: lm itt a szenvedés belül, ám ott kívül a magyarázat. Sebed a világ - ég, hévül s te lelkedet érzed, a lázat. Rab vagy, amíg a szíved lázad -Az utolsó szakasz vége pedig csupán láttat egy „abszolút taglejtést”, s nem esik szó arról, hogy mi történik belül ezenközben: „könyöklök és hallgatok”. Én ezt nem úgy értem, hogy hallgat róla, vagy nem talál rá szavakat. Ellenkezőleg. Kár szót vesztegetni érzésekre és lel­ki történésekre, amikor „ott kívül”, szemünk előtt „a magyarázat”. A vers végén ott van, kívül a kivilágított és tovatűnő nappalokon: az örök éj. Megtalálta és kimondta a kellő szót, nincs szükség többre. A felidézett látvány magáért beszél, és mindent elmond. Az összevetéshez választott következő vers nem annyira közismert, mint a Petőfié, de időben és tárgyában közelebb áll József Attilához. Itt finomabb kontrasztokra számíthatunk. Babits Mihály Psychoanalysis Christiana című versének (1927) első strófája: Mint a bókos szentek állnak a fülkében kívülről a szemnek kifaragva szépen, de befelé, hol a falnak fordul hátok, csak darabos szikla s durva törés tátog: ilyen szentek vagyunk mi! 216

Next