Farkas János László: A meglett ember. Válogatott tanulmányok - Opus. Irodalomelméleti tanulmányok. Új sorozat 18. (Budapest, 2020)

Szemlélet és ihlet. József Attila-tanulmányok

tezendő - egyezések és párhuzamok mellett se tévesszük szem elől.19 Bergson ábrázolásában az emlékképek tudatba áramlása alvás köz­ben szabadjára engedett és véletlenszerű, szemben az éber állapottal, amelyben célirányosan szabályozott. Freud magyarázata szerint az álommunkának is határozott irányultsága van - a vágy teljesülés -, és a folyamat egyfajta lelki hatóság, az „álomcenzúra” szigorú ellenőrzése alatt zajlik, miáltal az álom minden ízében teljességgel determinált. Tájékozódása során József Attila előbb fedezte föl magának Berg­sont, s utóbb szegődött a freudizmushoz. De az előbbitől tanult leckét sem felejtette el, azt, hogy észlelésünk, külső tárgyi észrevevéseink is valamiféle közvetlenül adódó belső érzéki anyag megformálásából állnak elő. Hogy visszatérjek az Eszmélethez: hajlok arra, hogy az I. szakasz hajnali világosságot megidéző sora mögé - „a esiliò köny­­nyűség lebeg” - odagondoljam Bergson „foszfémáit” is. Az utolsó sza­kasz esti képe pedig mintha ennek az elemi vizuális érzetnek pontos taktilis ellenpárját kínálná a „lengedező szösz-sötét” metaforájával. Ehhez befejezésül csak annyit tennék hozzá, hogy ezeket az elemi ér­zeteket ne nevezzük szubjektívnak; József Attila maga is, mint fentebb idéztem, legmélyebb érzéseinket személytelennek mondja. Ahogyan a külső tárgyi világ, úgy a személyiség, az öntudat is csak ennek az anyagnak a megmunkálásában kap alakot és tartást. Az Eszmélet a „napvilág” képével indul, és az „örök éjben” megálló Énnel végződik. (2011) 19 Maga Bergson egyébként előadásában egyetértőleg hivatkozik Freudra, de csupán egy részletkérdésben, az elmélet általános vonásaira nem reflektál. A hivatkozás inkább csak Bergson felkészültségének naprakészségét dicsé­ri: a Traumdeutung alig egy évvel az előadás időpontja (1901) előtt jelent meg Bécsben. 238

Next