Farkas János László: A meglett ember. Válogatott tanulmányok - Opus. Irodalomelméleti tanulmányok. Új sorozat 18. (Budapest, 2020)

Szemlélet és ihlet. József Attila-tanulmányok

A József Attila-i módszerben viszont a szemléleti tartalom csak közve­títi az ihleti tartalmat - s nem anyagán, hanem elemei összefüggésein keresztül. Válaszként egy megközelítő megoldást, egy hipotézist vázolnék fel. A szocialista líra másik nagy egyénisége, Majakovszkij költészetébe az epika erőteljes behatolását figyelhetjük meg. Az epika behatolása a lírába természetesen a láncszerűséget, a szemléleti és ihleti tarta­lom közvetlen egybeesését eredményezi. Petőfinél is megfigyelhető hasonló epizálódás; s „lobogója” nyomán az 1945 utáni magyar köl­tészet fővonalában is jelentkezik e törekvés. (Ennek értékelése ismét más kérdés. Tény, hogy e törekvés nem egészen természetes úton jött létre, ám nem lehet merőben inadekvátnak sem minősíteni. Benjá­min László vagy Juhász Ferenc költészete épp az epizálás jegyében nőtt jelentőssé.) Ennek oka nagy általánosságban az volt, hogy az epikus szemléle­ti anyag egyszerre lehetett közvetlenül egyetemes is, meg személyes is a forradalmi helyzet körülményei között. A személyes cselekedet ebben a szituációban közvetlenül mint forradalmi tett realizálódha­tott. József Attila elidegenedett társadalombeli költő volt, aki nem támaszkodhatott a történelmet ténylegesen és közvetlenül alakító tömegre. Ebben a világban a szemléleti, közvetlenül adott valóság személytelen és partikuláris. Ez az a világ, mellyel József Attila szembekerült, s mellyel szem­ben sem adja fel a személyesség és egyetemesség igényét. Ezt csak gondolati úton érhette el. Az elidegenedett valóság és a marxista világnézetű költőiség ta­lálkozásából ezért született egy minden eddiginél differenciáltabb intellektuális líra. S az intellektuális líra nem veszíti el képi-szemléleti közvetlenségét, színességét. Az intellektualitást, a tudatos költőiséget az a veszély fenyegeti, hogy illusztrációvá válik. A „láncszerű” kompozíció ezen is túlemel. Az illusztráció esetében a szemléleti tagoltság közvetlenül azonos egy gondolati lánccal, s így egyoldalú és színtelen kép jön létre. A „szerpen­tinben” a költői képanyag jelentése egy; a tárgy dialektikus gondolati elsajátításán alapuló megszerkesztettségben önmagán túlemelkedik. József Attila költészetének intellektualitása egy sajátos történelmi körülmény szülötte. Azonban e költészet azért nagy, mert a konkrét 31

Next