Farkas János László: A meglett ember. Válogatott tanulmányok - Opus. Irodalomelméleti tanulmányok. Új sorozat 18. (Budapest, 2020)

Szemlélet és ihlet. József Attila-tanulmányok

hány évtizeddel ezelőtt Pikier Gyula javaslata alapján használtunk.”16 A locke-i „sensation”-„reflexion” fogalompárt pedig Dienes Valéria így adja vissza: „érzékelés”-„eszmélődés”, s megoldását részletesen indokolja. Persze a Dienes Valériától (és jóval későbbről) származó nyilatkozat nem dönti el, hogy József Attila milyen értelemben hasz­nálta az „eszmélet” szót. De Pikier Gyulai lelki élet alaptörvényei című füzetét József Attila is olvasta, s tervezett Bartók-tanulmányának egyik fontos tézisét rá hivatkozva mondja ki.17 Márpedig Pikier Gyula tudatfogalma épp a Bergson által bírált „tudományos világnézetben” fogant, amiből persze nem az következik, hogy az „eszmélet” poziti­vista terminus volna. Nem fog a macska Ha a líra logika, a harmadik strófát az előző kettőtől elválasztó vo­nalra felmerülhet egy újabb értelmezés: a logikában a következtetést ábrázolják így, a zárótételt premisszák alá húzott vonal alá írva. Nem hihetjük, hogy az eszmélés versben leírt aktusának tartalmát egy for­mális szillogizmussal vissza lehetne adni. Azt azonban igen, hogy a logikai formameghatározásoknak szerepük lehet a vers megértésében. Avers zárószakasza-zárótétele mintha ennek ellenkezőjét demonst­rálná: Kertemben érik a leveles dohány. A líra: logika; de nem tudomány. Ennek a kertnek és ennek a dohánynak nincs semmi előzménye a versben, s ami utána következik, semmi módon nem látszik belőlük következni. Teljesen ad hoc módon kerülnek ide, rögtönzésnek hat­16 John Locke, Értekezés az emberi értelemről, ford. Vassányi Miklós, Forrai Gábor, Budapest, Akadémiai Kiadó, 1974, II, 346. 17 Vö. JAÖM3 1958, 277, 456. - Pikier Gyula hivatkozott füzete két előadást tartalmaz: az egyik a füzet címadója, a másik: Az eszmélet helye a természetben. 73

Next