Hamp Gábor - Szöllősy Ágnes (szerk.): Egyház és kommunikáció - Pax Romana Könyvek (Budapest, 2000)

Új médiumokon

munizmussal. Hogy utóbbival kapcsolatban konkrétabb legyek: föl kell ten­ni a kérdést, amit a volt Lukács tanítvány elkésetten, némi önváddal így tett fel: „Mondja, Lukács elvtárs..., mindazok után, amit 12 éven át a Szovjetuni­óban átélt..., hogyan volt képes rá, hogy eladja ezt a rendszert a magyar értelmiségnek?"4 És persze még számos értékes törmelék hever az idő szakadékaiban, ame­lyekre e századvégén élő generációnak kötelessége visszapillantani, s amit ki lehet és kell menteni, talán a „fogában átvinni" a XXI. század túlsó partjára. Van Paul Kleenek egy képe, az a címe: Menekülő angyal. A kép Walter Benjamin birtokába került, aki haláláig őrizte, s a következőképpen írta le és interpretálta, amit azért idéznék, mert abban, amit az idő kontinuuma felha­sadásának eseményeként néhány mondattal felidéztünk, viselkedésorientá­lónk lehet. Angyalt ábrázol, aki mintha rámeredne valamire és el akarna hátrálni tőle. Szeme tágra nyílik, szája nyitva, szárnyai kifeszülnek. Ilyen lehet a történelem angyala. Ar­cát a múlt felé fordítja. Ahol mi események láncolatát látjuk, ott ő egyetlen katasztró­fát lát, mely szüntelen romot romra halmoz, s mindet a lába elé sodorja. Időzne még, hogy feltámassza a holtakat és összeillessze, ami széttörött. De vihar kél a paradicsom felől, belekap az angyalszárnyaiba, és oly erővel, hogy nem tudja többé összezárni őket. E vihar feltartóztathatatlanul űzi a jövő felé, amelynek hátat fordít, miközben az égig nő előtte a romhalmaz. Ezt a vihart nevezzük haladásnak.5 Nos, egy katolikus médiának e menekülő angyal állandó gesztusával kell fordulnia az elmúlt XX. század felé. Episztemológiai kezdet Tudható-e a mai világállapot s benne Magyarországé? Nem metaelméleti-episztemológiai síkon vetjük-e fel a kérdést, tehát nem úgy, hogy tudhatunk-e valamit egyáltalán. Nem is a posztmodern állapot ta­laján, amikor tagadva van az univerzális igazság és logika érvénye, hanem megjátszott naivitással feltételezzük, hogy pl. a logika meg az olyan „metafi­zikai" fogalmak, melyek mindenesetre Marx meg Nietzsche meg Lyotard nyomán csupán ideológiai töltetű fantomképek, vagy a fehér, középosztály­beli férfiak uralom-eszközei (mint a radikális feminizmus állítja), továbbra is érvényesek (ahogyan azt más anti-posztmodernek, mint pl. Jürgen Habermas is vallják), s ezen az alapon vetünk fel néhány alapkérdést, amel­lyel persze foglalkoznak és foglalkoztak már, de egy katolikus tv/rádió emi­nens témája kellene hogy legyen. Tudunk-e pl. kielégítő magyarázatot adni arra a sajátosan magyar társada­lomlélektani jelenségre, hogy a magyarság forradalmi és más nagy társadal­mi változások után miért válik apatikussá? Ezt Bibó István már a 45-ös válto­zások után megfigyelt s ekként írja le: 91

Next