Hamp Gábor - Szöllősy Ágnes (szerk.): Egyház és kommunikáció - Pax Romana Könyvek (Budapest, 2000)

Köszöntés

Az információs társadalom bontakozó léte és vívmányai hihetetlen kihí­vást és esélyt jelentenek a vallásos ember számára is, ugyanakkor nagy ve­szélyeket is rejtenek magukban. Az ember természetét figyelmen kívül ha­gyó fejlődés, változás tönkreteheti az embert, családját és a közösséget, végül az egész emberiséget. Ahhoz, hogy világosan lássuk álláspontunkat, amelyről az információs társadalom valóságához és problematikájához közelítünk, vissza kell nyúl­nunk a vallásos szemléletmód, a keresztény teológia alapgondolataihoz, az­az a hívő ember antropológiájához. Ez világítja meg, hogy a történeti egyhá­zak, a zsidó-keresztény kinyilatkoztatásra épülő közösségek miként vélekednek általában az emberről, az ember hivatásáról és küldetéséről. A teológiában kifejtett igazságok sajátos egybeesést mutatnak a modern antropológiával és a kommunikáció új világát megteremtő információtechno­lógiai forradalommal. Az ember személy, individuum, egyszeri és megismé­telhetetlen, de mégis: csak a másokkal való kapcsolatban bontakozhat ki. Köl­tőink így fogalmazzák meg: „milliók közt az egyetlenegy" - írja Kosztolányi Dezső Halotti beszéd című versében, „Arcodban mosom meg arcomat" - írja József Attila. E két igazságot és tapasztalatot úgy is kifejezhetem, hogy az em­beri személy lényege a szeretet, vagy másként kifejezve: a kommunikáció. A kereszténység a történelemben lejátszódó Krisztus-eseményből eredez­tetve vallja, hogy a világ abszolút végső valósága: a Szentháromság. A ke­reszténység ebből az eszméből vezeti le az emberi személy és közösség lé­nyegét. Mind az újkori individualizmust, mind pedig a kollektivizmust elveti, illetőleg kritikát gyakorol azokon. Egyrészt állítja a személy relációs, kommunikatív jellegét, másrészt a társadalmiságnak a személy rovására tör­ténő abszolutizálásával, mindenféle kollektivizmussal szemben a társada­lom, sőt a lét perszonalista felfogását vallja. Ebből az alapeszméből fakad, hogy érvényes szempontokat adhat a való­di kommunikációhoz, amikor társadalomról és személyről tanít. Ilyen érte­lemben beszél a Communio et progressio című szentszéki dokumentum a tö­megkommunikációról: lényege szerint arra törekszik, hogy az emberek sokféle kapcsolataik révén a társada­lom iránti, mélyebb érzéket fejlesszenek ki magukban... A keresztény felfogás szerint az emberek egymáshoz kapcsoltsága és közössége - ami a kommunikáció legfőbb cél­ja - az Atya, a Fiú és a Szentlélek Istenben lévő örök közösségének titkából ered, s eb­ben találja ősmintáját. (8) A kommunikáció nem csupán információcserét, eszmecserét vagy érzelmi találkozást jelent, hanem a cél: a személyek egyesülése, kommuniója. „A kom­munikáció legmélye: önmagunk odaadása a szeretetben"(ll). Ez a szemlélet adja meg a kommunikáció minőségi és etikai mércéjét és a kommunikációs eszközök felhasználásának alapelveit is. Ez az a tér, ahol az igazság, a szavahihetőség és a valóság szavak a meghatározóak. A kommuniká­13

Next